- Kun je jezelf voorstellen?
Zeker, ik ben Arno en ik werk nu 3 jaar bij De Jong Assurantiën als adviseur vermogen & levensverzekeringen. Oorspronkelijk was mijn functie eerst Specialist levensverzekeringen, maar dat dekte al snel de lading niet meer van al mijn werkzaamheden. Hiervoor heb ik jarenlang bij een verzekeraar gewerkt, maar daar kwam een reorganisatie en ik moest daardoor op zoek naar iets anders. Uiteindelijk kwam ik bij De Jong Assurantiën uit.
- Welk soort gesprekken voer je het meest?
Heel veel diverse gesprekken: lijfrente opbouw, lijfrente uitkeren, pensioeninzicht, mogelijkheden van eerder stoppen met werken, ORV’s. Soms heb ik gesprekken met ZZP’ers, maar meestal met particuliere relaties.
- Wat zijn voor jou de belangrijkste criteria voor een goed advies?
Het allerbelangrijkste vind ik dat de klant in Jip en Janneke taal moet weten waar hij aan toe is. Het is mijn taak om de klant inzicht te geven, en dat is dan ook mijn doel. Daarom bouw ik een gesprek stapsgewijs op om alles helder te kunnen maken. Ik ben pas tevreden als de klant duidelijkheid heeft.
Veel klanten, vooral de jongere generatie, doen bijna alles online. Maar als het gaat om vermogensadvies is dat niet mogelijk. Ik word wel eens gebeld door een jongere die mij vraagt of ik een levensverzekering kan afsluiten voor die persoon. Maar dan ga ik doorvragen: waarvoor heb je die nodig, wat moet er gedekt worden? Er komt veel meer kijken bij het afsluiten van onder andere een levensverzekering.
Daarom wil ik juist eerst alles uitleggen en een goed beeld krijgen wat de wensen van de klant zijn en pas aan het einde van het gesprek kom ik met de productoplossingen. Regelmatig krijg ik de opmerking dat ze het een verrassend gesprek vonden, omdat ik niet meteen met de producten kwam. Dat is voor mij een compliment, want dan heb ik ze vooraf een gedegen uitleg gegeven.
- Wat maakt FinRust en De Jong tot een goede combinatie?
Pas in het tweede gesprek gebruik ik FinRust, maar ik leg wel duidelijk in het eerste gesprek uit wat wij kunnen betekenen en zo kan toetsen of dat ook voldoet aan hun vragen Met FinRust kan ik alles helder en stapsgewijs uitleggen. FinRust is overzichtelijk en vooral de voorbeeldoplossingen voor box 1 en box 3 vind ik geweldig! Daarnaast vind ik jullie brondata module echt een toevoeging! Het scheelt ons heel veel tijd en van klanten hoor ik ook vaak dat ze het proces heel prettig vinden. Het is voor hen eenvoudig en ze krijgen ook een bevestiging van alle gegevens.
- Hoe heb je je eigen financiële situatie geregeld?
Ik heb een heel goed inzicht in waar ik nu sta, financieel gezien. Daarnaast doorloop ik alles eens in de twee jaar of per jaar, afhankelijk van wat er allemaal verandert. Mijn situatie bij overlijden heb ik goed geregeld en ik weet precies waar ik financieel gezien sta.
- Welke tip zou je mee willen geven aan collega adviseurs?
Het is misschien een open deur, maar luister naar je klant. Bereid je heel goed voor voordat je het gesprek in gaat. Ik lees altijd alle gegevens door, zodat ik vooraf al weet hoe hoog de hypotheek is, of de klant gescheiden is, of er kinderen zijn, etcetera. Zo maak je het gesprek ook persoonlijk en niet alleen zakelijk en kan je als adviseur meer focussen op wat de klant verteld en hoef je minder de gegevens in te duiken tijdens het gesprek