Vandaag kijken we in de keuken bij adviseur Aletta Giethoorn van Van Bruggen Adviesgroep in Gorinchem.
- Kun je jezelf voorstellen?
Tuurlijk! Binnenkort word ik vijftig jaar en per 1 juli zit ik al 25 jaar in de financiële dienstverlening. Ik ben ooit begonnen bij een bedrijf in koffieautomaten, maar daar was ik al snel op uitgekeken. Toen zag ik een advertentie van de plaatselijke Rabobank voor hypotheekadviseur en dat leek me wel interessant. Zo ben ik eigenlijk het vak van adviseur ingerold. Bij de Rabobank heb ik al mijn opleidingen gedaan zoals SEH en FFP. In totaal heb ik daar 18 jaar gewerkt en ben daarna voor tussenpersonen gaan werken.
Op een gegeven moment heb ik vier jaar lang hypotheken voor nieuwbouwwoningen verstrekt, maar dat ging met name om de massa. Enorme hoeveelheden hypotheken afsluiten was heel gewoon. Dat gaf me uiteindelijk geen voldoening meer. Vorig jaar ben ik begonnen bij Van Bruggen Adviesgroep als franchisenemer. Het was altijd al een droom geweest om voor mezelf te beginnen, en die droom is vorig jaar werkelijkheid geworden. Het was wel een lastig jaar om te beginnen, met de stijgende hypotheekrente. Maar al snel kreeg ik ook klanten die inzicht wilden in eerder stoppen met werken of zelf voldoende pensioenen willen opbouwen, dus daar ging ik ook mijn brood in zoeken.
- Hoe heb je als ondernemer je klantenbestand opgebouwd?
Veel van de klanten komen via de website van Van Bruggen Adviesgroep. Zij doen zelf ook veel aan marketing, dus daar haal ik veel klanten uit. Daarnaast heb ik ook klanten via Independer, die komen vooral voor hypotheken. Daarnaast heb ik klanten uit mijn netwerk of die mij nog kennen van mijn vorige werkgevers.
- Wat merkte je toen je met FinRust aan de slag ging?
Ik zag een pilot voorbijkomen bij Van Bruggen Adviesgroep om met FinRust te werken, dus daar heb ik me voor aangemeld. Ik kwam er al snel achter dat FinRust heel simpel te gebruiken is. Er zijn veel video’s waarmee je al snel met het programma leert werken. Daarnaast meld ik me ook regelmatig aan voor webinars die voor mij relevant zijn. En klanten zijn blij met het inzicht dat ze krijgen.
- Je werkt ook met de Inzichttool, hoe bevalt dat?
Heel erg goed! De Inzichttool zag ik bij diverse webinars voorbijkomen en daar heb ik me ook gelijk voor aangemeld. Ik heb wel eens een klant gehad die ik in het eerste gesprek met FinRust al redelijk diepgaand advies heb gegeven, maar daarna komt die klant niet nog een keer terug, die wist eigenlijk al voldoende. Dus inmiddels heb ik mijn werkwijze aangepast door tijdens het eerste gesprek alleen de Inzichttool te laten zien en bij een volgend gesprek diepgaand financieel inzicht, tegen betaling. Het eerste gesprek is namelijk gratis, en de Inzichttool is dan een mooi opstapje. Het kost mij niet heel veel werk om alles klaar te zetten.
Mijn gesprekken zijn eigenlijk als volgt opgebouwd:
- Eerst begin ik met het opvragen van de gegevens met de brondata module.
- Daarna laat ik de klanten met de Inzichttool zien hoe ze er financieel voor staan. Dit roept vaak al vragen op en ze zien meteen waar ze actie moeten ondernemen.
- Als ze daar vervolgens op door willen praten en meer advies willen, bied ik ze een tweede gesprek aan om diepgaand financieel advies te geven tegen betaling.
- Wat voor toegevoegde waarde heeft het gebruik van brondata voor jou?
Brondata gebruik ik ook sinds kort en dat werkt heel makkelijk! Het is super om dat te kunnen gebruiken. Klanten vinden het ook heel erg fijn dat het aanleveren van gegevens zo makkelijk gaat en die zijn ook erg positief. Het is voor de adviseur ook heel eenvoudig te gebruiken en het scheelt een hoop werk, omdat je niet alles zelf meer hoeft in te voeren voor het adviesgesprek.
- Wat vind je het leukste aan het beroep van adviseur?
Vooral het contact met klanten vind ik leuk, zoals de grote opluchting van het stel dat ik vanmorgen financieel inzicht heb gegeven. En de afwisseling tussen hypotheken, pensioengesprekken en inzicht in eerder stoppen met werken. Dat maakt het werk wel echt heel leuk.
- Heb je een leuk voorbeeld van een enthousiaste klant?
Vanmorgen had ik een ouder stel tegenover me van beide 65 jaar. Ze wilden allebei volgend jaar stoppen met werken. Ze wisten ook wel dat het financieel waarschijnlijk wel kon, maar ze wilden graag nog even alle cijfers bevestigd hebben. Toen we alles hadden doorgenomen, waren ze opgelucht en heel blij dat ze ook daadwerkelijk volgend jaar kunnen stoppen. Ze begonnen gelijk al met aftellen!