Jan Smits van Koos Rook: “Je kunt op een eenvoudige en duidelijke manier laten zien hoe het financiële plaatje van de klant eruit ziet”

Tessa Berger sep 11, 2023 Algemeen 0
  1. Kun je jezelf voorstellen?

Vanaf 2018 werk ik bij Koos Rook Financiële Diensten. Ik gaf in het begin al aan dat ik meer wilde doen dan alleen hypotheken, dus via Koos Rook Financiële Diensten heb ik een FFP-opleiding gevolgd. Voordat ik bij Koos Rook Financiële Diensten werkte, heb ik nog een tijdje bij de Rabobank gewerkt als hypotheekadviseur. Vorig jaar heb ik ook mijn WFT-pensioen behaald, dus ik mag nu ook pensioenadvies geven.

  1. Hoe onderscheiden jullie je in de markt?

Het doel is het bieden van simpele, uitgebreide financiële planning die toegankelijk is voor iedereen. Hier-bij gaat het niet alleen om het verlengen van een polis of het regelen van de uitkering van een lijfrente, maar ook om het bieden van inzicht. Bij elk gesprek over een polis of een lijfrente wordt er gevraagd waarom het financiële product aangepast moet worden. Dit is essentieel om de brug te slaan naar financieel inzicht.

 

  1. Wat merkte je toen je met FinRust aan de slag ging?

De gebruiksvriendelijkheid voor zowel de klant als voor de adviseur.
Uiteraard hebben wij ook andere planningpakketten getest, maar voor onze klanten is FinRust passend. Geen rapporten van 30 pagina’s met onbegrijpelijke taal, maar duidelijke rapporten. Kort maar krachtig, eenvoudig te begrijpen voor de klant.

 

  1. Heb je een voorbeeld van een leuke reactie van een klant?

Recent heb ik een stel mogen adviseren. Zij zijn beide in loondienst, maar bouwen allebei geen pensioen op. Middels gebruik van FinRust inzage kunnen geven hoe het financiële plaatje er uit zag. Samen met de klant hebben is er een plan gemaakt voor hun pensioenopbouw met een maandelijkse inleg. Jaarlijks gaan wij kijken hoe het ervoor staat en ook of er nog iets aan het plan gewijzigd moet worden.

 

  1. Heb je pensioengesprekken met jonge(re) mensen, of vooral ouderen?

Hoe eerder, hoe beter, zeg ik altijd maar. We willen wel echt de jongere mensen ook tegenover ons hebben zitten die al naar hun pensioen willen kijken. In de realiteit zijn dat vaak mensen die bij ons komen voor een hypotheek of omdat ze ouders worden of zijn geworden bijvoorbeeld.

 

  1. Hoe reageren twintigers en dertigers op een pensioengesprek?

Dat wisselt heel erg per situatie. Wat ik vaak merk, is dat de jongeren die er het meest mee bezig zijn wel iemand in hun omgeving hebben die net met pensioen is gegaan of bijna met pensioen gaat. Veel ouderen zeggen “had ik maar meer voor mijn pensioen gedaan” en dat zet de jongeren aan het denken. Wij willen ze vooral laten zien dat je echt niet enorm veel opzij hoeft te leggen voor je pensioen. Ook al is het maar € 50 per maand als je in de twintig bent, dan heb je een mooi bedrag opgebouwd tegen de tijd dat je met pensioen mag.

 

  1. Onlangs is de nieuwe Wet Toekomst Pensioenen ingegaan. Hoe gaan jullie daarmee om in de gesprekken met jullie klanten?

Het onderwerp wordt vooral aangekaart bij zakelijke klanten. Er zijn zo’n tweehonderd zakelijke klanten die gebruikmaken van diensten zoals boekhouding of administratie. Tijdens gesprekken over jaarcijfers wordt vaak de nieuwe wet genoemd, met een focus op aspecten zoals lijfrentes. Uiteraard informeren wij ook onze particulieren klanten met de mogelijkheden die deze nieuwe wet hen biedt.

 

  1. Hoe hebben jullie de dalende hypotheekleads opgevangen?

Bij ons valt het eerlijk gezegd mee qua daling.  In december en januari zagen we de aantallen wel dalen, maar daarna zien we de aanvragen nog steeds goed doorlopen. Middels goede contacten met makelaars en onze eigen portefeuille, voeren wij nog voldoende hypotheekgesprekken.

Er zijn hier in de omgeving een aantal nieuwbouwprojecten, waardoor wij nog veel hypotheek gesprekken voeren. In het algemeen zijn we meer aandacht gaan geven aan financiële planning in plaats van hypotheekonderhoud en dat heeft ons ook meer leads opgeleverd.

 

  1. Wat vind je het leukste aan het vak van financieel adviseur?

Een van de leukste dingen vind ik het opbouwen van een relatie met de klant. Het is onze droom dat klanten bij elke levensgebeurtenis aan ons denken. Het lijkt me ontzettend leuk om onze klanten beter te leren kennen en gesprekken te hebben over bijvoorbeeld dat ze weer opa en oma zijn geworden en ondertussen hun pensioenplan te bespreken. Bij een verhuizing of het krijgen van een kind kan de vraag bijvoorbeeld spelen wat de financiële veranderingen zijn en daar willen wij gelijk in beeld komen.

Bij onze zakelijke klanten is dat al deels zo, omdat die redelijk honkvast zijn. Als je de administratie en boekhouding goed uitvoert, blijven ze wel bij je en is de kans groot dat ze ook bij jou aankloppen als ze persoonlijk financieel advies nodig hebben.

 

  1. Wat is voor jou het “FinRust effect”?
  • Het op een eenvoudige en duidelijke manier kunnen laten zien hoe het financiële plaatje van de klant eruit ziet.
  • In netto bedragen laten zien wat de gevolgen zijn van het eventueel eerder stoppen met werken.
  • Snel beschikking over de informatie door het aanleveren van de stukken middels het inloggen met DigiD.

 

Wil jij ook hypotheekleads opvangen en je daar minder van afhankelijk maken? We hebben een whitepaper geschreven waarin we je in drie stappen laten zien hoe je van hypotheekleads naar hypotheekonderhoud kunt gaan! Download het whitepaper hier.

Delen wordt gewaardeerd!Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin