Erwin de Krijger van 100%helder: “Simpel is key voor ons, en dat vinden we heel erg terug bij FinRust”

Tessa Berger mei 15, 2024 Algemeen 0
  1. Kun je jezelf voorstellen?

Zeker, ik werk nu ruim 12 jaar bij 100%helder als adviseur in de buitendienst. Ik kom vaak bij de klanten op kantoor voor adviesgesprekken en dat vind ik echt het leukste aan mijn beroep. Het zijn vooral gesprekken met werkgevers over de pensioencontracten, maar ook gesprekken of presentaties met en voor werknemers. Persoonlijk vind ik het heerlijk om me bezig te houden met zaalvoetbal en hardlopen. En ik vind het erg leuk om te BBQ’en en dan vooral ook samen met vrienden en familie.

  1. Wat is het belangrijkste bij pensioencommunicatie en -advies aan werkgevers?

We hebben ongeveer 250 werkgevers in onze portefeuille. Mijn belangrijkste taak is om de rapporten die door mijn collega’s worden opgesteld te vertalen naar Jip en Janneke taal. We stellen elk jaar een audit rapportage op, een zogeheten ACU (Algehele Check-Up). Daarnaast is het belangrijk dat we administratief alles controleren. Kloppen alle gegevens nog, ook op juridisch gebied? Tot slot kijk ik ook vaak of er nog extra behoefte is aan onze dienstverlening, zodat wij hen zo optimaal mogelijk kunnen bedienen, bijvoorbeeld op het gebied van pensioencommunicatie (daar later meer over).

 

  1. Wanneer is een pensioen echt goed geregeld volgens jou?

We hebben elk jaar te maken met verlengingen van pensioencontracten, die doorgaans op 1 januari plaatsvinden. Daarbij vinden we vooral de communicatie naar de werknemer ontzettend belangrijk. Bij de pensioenverlenging proberen we momenteel ook de gevolgen van de WTP toe te passen, zodat een contract na ons advies weer volledig klaar is voor de komende jaren.

De werknemer uitleggen hoe dat dan allemaal in elkaar zit en wat er voor hem of haar verandert, staat bovenaan ons lijstje. Vooral het uitleggen wat er in de pensioenregeling wel en niet geregeld is, vinden we belangrijk. We hebben dan ook in principe elke drie jaar persoonlijke gesprekken met werknemers over hun pensioenregeling. Als het gaat om de persoonlijke invulling van de pensioensituatie, kunnen we een aanvullende sessie met de werknemer plannen waarin we FinRust goed kunnen gebruiken.

 

  1. Communicatie rondom pensioen is een belangrijk onderwerp. Hoe gaan jullie daarmee om?

We hebben vier collega’s die aan de slag gaan bij de werkgevers als er nieuwe werknemers worden aangenomen om alles in goede banen te leiden en alles goed te regelen. We kijken vaak hoe we de WTP het beste kunnen aanvliegen, en we willen altijd onder de motorkap kijken hoe alles geregeld is.

Daarnaast is het misschien wel leuk om te vermelden dat we bezig zijn om de pensioencommunicatie in een aparte BV onder te brengen. Dat gaat dan 100% Pensioencommunicatie heten, waarbij we pensioencommunicatie als losse module gaan aanbieden aan werkgevers, pensioenuitvoerders en pensioenfondsen. Deze dienstverlening bieden we dus nu al aan bij onze bestaande klanten (2023: 1.750 individuele pensioengesprekken), en willen we nu breder gaan uitrollen, zodat we ook klanten alléén op dit vlak kunnen bedienen. Vanuit de WTP wordt dit natuurlijk ook steeds belangrijker. Ik denk ook zeker dat FinRust daarbij kan helpen om alles duidelijk over te brengen naar de klant.

 

  1. Wat is voor jullie de reden geweest om met FinRust aan de slag te gaan?

Zoals ik al zei, willen we alles duidelijk kunnen uitleggen aan de werknemer. Er zijn vast genoeg programma’s en software die dat tot in detail kunnen uitwerken, maar daar zijn wij niet naar op zoek. Wij willen vooral software die helder en simpel alles kan laten zien en daar is FinRust bij uitstek geschikt voor. Ik gebruik FinRust vooral bij gesprekken die gaan over pensioenopbouw, maar ook bij werknemers die nog niet alles rondom hun pensioen inzichtelijk hebben. Tot slot gebruiken we FinRust ook in gesprekken met de werkgever, de ondernemer, zelf om die ook inzicht in het pensioen te geven. Ik houd mij overigens niet bezig met vermogensopbouw.

 

  1. Wat is dan voor jou het “FinRust effect”?

Simpel is key voor ons, en dat vinden we heel erg terug bij FinRust. Daarnaast vind ik het erg handig om met DigiD alle gegevens snel in FinRust te kunnen laden. Ook de netto bedragen zijn erg handig om mee te werken.

 

Delen wordt gewaardeerd!Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin