Zeker, in 2018 heb ik het advieskantoor Life & Finance volledig overgenomen van mijn vader. Ik had al wel zo’n tien jaar een management rol. We hebben vooral een klassieke portefeuille, waarbij klanten binnen komen via hypotheken, maar we proberen wel echt hun financiële huisarts te zijn.
We willen het financieel inzicht centraal zetten en niet het product, en dat zien we heel goed ook bij FinRust terug. Ons advieskantoor bestaat al erg lang en veel gewoontes zijn er ook ingesleten, zoals overleggen over het dossier van een klant. Maar mijn doel is om dat minder te gaan doen en echt met de klant zelf in gesprek te gaan, al merk ik dat het echt wel lastig is om die nieuwe dingen erdoor te krijgen. Dat is voor ons een grote uitdaging. Daarnaast is FinRust echt heel gebruiksvriendelijk en de ondersteuning van FinRust is echt geweldig. Daar wil ik jullie complimenten voor geven!
We gebruiken FinRust nu vooral voor onze bestaande portefeuille, waarbij we financieel inzicht willen geven. Maar denk ook aan pensioengesprekken. We gebruiken het niet voor de hypotheekgesprekken, daar hebben we andere software voor. Bij ons is het gebruik van FinRust eigenlijk een aparte dienst en nog niet geïntegreerd in het algemene adviestraject. Dat wil ik wel graag, maar het implementeren daarvan kost tijd. Ik denk dat we nu 20% van onze klanten voorzien van financieel inzicht met FinRust.
In de toekomst willen we ook zeker de Inzichttool meer gaan inzetten voor financieel inzicht en advies. Daarnaast willen we ook zeker de klantrelatie opbouwen en bij elk gesprek FinRust inzetten. We zien gewoon dat FinRust de klant centraal zet en daar staan wij volledig achter.
De meeste klanten komen binnen via een hypotheekgesprek en wij zien dat als de start van een relatie met de klant. Als er eventuele wijzigingen zijn, willen we graag dat de klant met ons contact opneemt. Wat ik al zei, we willen graag de financiële huisarts van onze klanten worden en ook jaarlijks gesprekken met klanten met FinRust. Advies is beperkt houdbaar. Daarnaast denk ik ook dat we onze klanten financieel moeten opvoeden, omdat ze soms geen idee hebben van wat ze moeten sparen voor de toekomst.