Hoe ga je van lijfrente advies naar financieel inzicht?

Tessa Berger mrt 28, 2025 Algemeen 0

Lijfrente advies hoeft niet op zichzelf te staan, maar kan onderdeel zijn of worden van een langdurige klantrelatie. Hoe zorg je ervoor dat de klant ook na lijfrente advies weer terugkomt? Oftewel: hoe converteer je lijfrente advies naar financieel inzicht? We leggen het hieronder uit.

  1. Start het adviesproces. Maak je hierbij gebruik van brondata met Ockto of iWize dan kun je deze gegevens importeren in FinRust. Hiermee is jouw financiële planning voor 80% compleet. Maak je nog geen gebruik van brondata, dan kun je de brondata module in FinRust gebruiken. Het gebruik van brondata helpt jou ook de inventarisatie voor het adviesproces te versnellen. In deze video laten we het proces van brondata ophalen zien voor de klant.
  2. Vervolg het proces voor de lijfrente opbouw of expiratie en ga daarnaast het gesprek aan over de impact op de financiële situatie bij pensioen, overlijden en arbeidsongeschiktheid. Bekijk deze korte casus voor meer uitleg.
  3. Maak aan het einde van het gesprek afspraken over eventuele bemiddeling van producten en het periodieke onderhoud (bijvoorbeeld 3-jaarlijks tenzij er grote wijzigingen zijn). Maak ook een afspraak over de vergoedingen hiervoor.
  4. Biedt klant als onderdeel van onderhoud toegang tot jouw eigen online webtool. Bekijk deze video over deze tool.
  5. Na 2-3 jaar: neem contact op met de klant en vraag wijzigingen in de situatie op. Vraag daarnaast opnieuw brondata op en pas daarmee de financiële planning aan. Bekijk de planning en stel vast of het nodig is om het gesprek aan te gaan en eventueel producten aan te passen.

Lukt het niet om tijdens het lijfrente adviesgesprek uitvoerig de risico’s en scenario’s door te lopen? Neem dan een paar maanden later contact op met de klant voor een onderhoudsgesprek over de scenario’s pensioen, AO en overlijden. Of deel jouw eigen webtool voor inzicht met de klant.

NOG EVEN IN HET KORT:
  • Hoe ga je van lijfrente advies naar financieel inzicht?
  • Stel de financiële situatie van de klant centraal
  • Vermijd execution only – dat levert de klant te weinig waardegevoel op
  • Bespreek de situatie, leer de klant beter kennen en wordt steeds meer gezien als financiële coach
  • Zorg dat de klant de eigen situatie begrijpt
  • Adviseer op basis van jouw inzicht de klant beter over te maken keuzes
  • Regel de benodigde producten om de situatie te verbeteren
  • Verbreed jouw dienstverlening door (kort of online) inzicht in andere scenario’s als vroegpensioen, overlijden en arbeidsongeschiktheid
  • Overweeg het gebruik van een webtool voor onderhoud en nieuwe leads (video webtool)

Wil je graag meer weten over onze webtool? Neem dan contact op met Danny Stoeltie.

Delen wordt gewaardeerd!Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin