Veel Nederlanders hebben geen inzicht in hun eigen financiële situatie bij pensioen, overlijden en arbeidsongeschiktheid. De noodzaak om zelf actie te ondernemen op bovengenoemde gebieden groeit: de collectieve regelingen versoberen, de AOW-leeftijd stijgt en steeds meer Nederlanders zijn (zzp) ondernemer. Nederlanders ervaren hoge drempels om zelf online financieel inzicht te krijgen. Hoe helpen adviseurs klanten met financieel inzicht? En hoe zet je inzicht en advies centraal en niet het product?
In de serie ‘FinRust Klantverhalen’ krijg je een kijkje in de keuken bij adviseurs die deze omslag gemaakt hebben. In dit verhaal komt Gera Janssen van Vannu.nu aan het woord.
Hoe ben je in het financieel adviesvak beland?
Ik ben bij toeval in deze branche beland. Na mijn opleiding werkte ik bij een accountant en zou de RA opleiding gaan doen. Toch was ik niet helemaal zeker van mijn zaak en wilde eerst verder kijken. Toen ben ik begonnen in de financieel adviessector, voelde me thuis en inmiddels kan (en wil) ik niets anders!
Hoe onderscheiden jullie je in de markt?
Vannu biedt financieel advies in de breedte aan. Het enige dat we niet doen is accountancy, administratie en 2e pijler pensioenadvies. Elke dienstverlening start bij ons met de financiële foto. Dus bij elk hypotheek-, pensioen- of overlijdensrisico advies brengen we eerst de situatie in kaart en bespreken op basis daarvan de wensen en mogelijkheden van de klant. We helpen klanten met de vertaling ‘wat betekent het voor mij’. Daarnaast zijn we gespecialiseerd in de afwikkeling van nalatenschappen. Mijn ouders zijn beiden vroeg overleden en ondanks de betrokkenheid van bank, accountant en anderen was de nalatenschap niet goed geregeld. Toen heb ik mijzelf voorgenomen dit voor anderen beter te regelen!
Waarom gebruiken jullie FinRust?
FinRust sluit heel mooi aan op onze dienstverlening. Wij willen die situatie van de klant centraal zetten en FinRust helpt daarbij. Ik heb in het verleden heel veel software pakketten gehad maar die maakten het te ingewikkeld en ik ben daar weer mee gestopt. FinRust heeft voor mij precies de juist mix tussen diepgang en snelheid. Groot voordeel is dat ik in FinRust goed kan volgen hoe (veranderende) cijfers tot stand komen. Dat geeft vertrouwen. Ik durf nu klanten advies te geven over eerder stoppen met werken. Bij andere software is de cijfermatige output vaak moeilijk te volgen. Verder is een voordeel van FinRust dat klanten enthousiast zijn over het inzicht. Ze snappen hoe hun situatie is. En het levert hele leuke gesprekken op!
Heb je een voorbeeld van zo’n leuk gesprek?
Ik hielp een echtpaar met financieel inzicht waarbij de vraag was of de man eerder zou kunnen stoppen met werken. Hij had zelf al een goed beeld en de financiële foto bevestigde dat eerder stoppen mogelijk was. Ik zag dat de bevestiging dat eerder stoppen mogelijk was hem overviel. Het werd ineens realiteit. De keuze is toen gevallen om niet ineens te stoppen maar om in 4 jaar het werk af te bouwen. Het gaat natuurlijk om de wens die de klant heeft! Zo had ik ook een ondernemer die alles goed op een rij had en wist dat hij eerder kon stoppen met werken. Toch zocht hij bij mij de bevestiging en hebben we samen het plan gemaakt om te stoppen. Laatst sprak ik hem en was hij bezig om het plan ten uitvoer te brengen. Heel leuk om te zien!
Wat is voor jou het ‘FinRust effect’?
FinRust helpt mij de klantsituatie centraal te stellen als basis voor oplossingen. Ik kan daardoor beter adviseren en heb een sterkere binding met de klant!
Heb je tips voor FinRust?
Het zou heel mooi zijn als FinRust inzicht zou kunnen bieden bij scheiden. Vaak doen mensen afstand van pensioen zonder zich te realiseren wat dat betekent. Ik denk hier graag over mee! Verder ben ik fan van jullie, als er een fanclub was dan was ik lid!