Emile Troost van Hoeksche Advies: “overstap op FinRust is gouden stap geweest”

Kees-Jan jan 11, 2022 Algemeen 0

Veel Nederlanders hebben geen inzicht in hun eigen financiële situatie bij pensioen, overlijden en arbeidsongeschiktheid. De noodzaak om zelf actie te ondernemen op bovengenoemde gebieden groeit: de collectieve regelingen versoberen, de AOW-leeftijd stijgt en steeds meer Nederlanders zijn (zzp) ondernemer. Nederlanders ervaren hoge drempels om zelf online financieel inzicht te krijgen. Hoe helpen adviseurs klanten met financieel inzicht? En hoe zet je inzicht en advies centraal en niet het product?

In de serie ‘FinRust Klantverhalen’ krijg je een kijkje in de keuken bij adviseurs die deze omslag gemaakt hebben. In dit verhaal komt Emile Troost van Hoeksche Advies aan het woord.

Hoe ben je in het financieel adviesvak beland?

In 1995 ben ik vanaf de schoolbanken gaan werken bij een klein intermediair. Daar diploma’s behaald en het vak geleerd. Vervolgens ben ik in 2003, samen met compagnon Edward van der Velden, Hoeksche Advies gestart. Inmiddels zijn wij een intermediairbedrijf met 10 medewerkers.

Onze dienstverlening hebben we in de loop van de tijd uitgebreid. Wij zijn een allround adviesbedrijf. We adviseren over schade, zorg, inkomen, leven en pensioen. Op dit moment hebben we (nog) geen hypotheekvergunning. Wellicht volgt dit nog de komende jaren.

Hoe onderscheiden jullie je in de markt?

Wij hebben een sterke regionale binding en staan midden in de gemeenschap. Verder maken wij financiële zaken eenvoudig, begrijpelijk en toegankelijk. We gaan voor persoonlijk contact met de klant en zijn makkelijk bereikbaar. Bij ons vind je geen adviseurstaal. We communiceren in een taal die de klant begrijpt. Op deze manier komen de klanten eigenlijk ‘vanzelf’ naar ons toe!

Waarom gebruiken jullie FinRust?

Vroeger gebruikten we een heel uitgebreid financieel planningsprogramma. Het kostte toen heel wat tijd en inspanning om de juiste informatie in en uit het programma te krijgen. Daarnaast bleek de vertaalslag naar de klant lastig. Een aantal jaren geleden zagen we een presentatie van FinRust en viel het kwartje dat we daarmee meer klanten beter zouden kunnen bedienen. Toch duurde het door tijdgebrek nog enige tijd voordat we FinRust daadwerkelijk zijn gaan gebruiken. Achteraf hadden we dat eerder moeten doen. De overstap naar FinRust is een gouden stap geweest! Alle video’s en webinars hebben ons trouwens goed op weg geholpen; complimenten daarvoor.

Hoe zetten jullie FinRust in?

We gebruiken FinRust o.a. voor pensioencommunicatie aan werknemers. Steeds meer werkgevers bieden hun werknemers aan om meer financieel inzicht te krijgen in hun pensioensituatie. FinRust zorgt voor dit inzicht en brengt werknemers in beweging om bijvoorbeeld extra pensioen te sparen of het afdekken van het financiële risico bij vroegtijdig overlijden.

Verder gebruiken we FinRust bij lijfrente- en arbeidsongeschiktheidsadvies.

Hoe kijk jij naar pensioencommunicatie?

Het is bijzonder om te zien dat alle investeringen van pensioenfondsen en mijnpensioenoverzicht zo weinig opleveren bij Nederlanders. Ik merk dat ondanks al deze inspanningen het inzicht in de eigen financiële situatie heel beperkt is. Gelukkig kunnen wij met FinRust klanten dat inzicht wel bieden. Laatst sprak ik een klant die eerder wilde stoppen met werken maar onzeker was of dit mogelijk was. We hebben de situatie samen besproken en al snel bleek dat het plaatje mooier was dan de klant dacht. Dan gaat zo’n klant heel vrolijk de kamer uit! Maar ook als de situatie tegenvalt, merk je dat het goed is dat het inzicht er is, klanten bewust worden en kunnen handelen.

Wat is voor jou het ‘FinRust effect’?

Het FinRust effect voor mij is het gemak om fijne gesprekken met klanten te voeren en de vertaalslag te maken naar een helder financieel plaatje. Verder heb je als adviseur hele leuke gesprekken en een sterkere binding met de klant. Dat komt door het praten over wensen, doelen en ideeën in plaats van over producten.

Heb je tips voor FinRust?

Ik vind het knap wat jullie met FinRust hebben neergezet. Mijn tip zou zijn om op te passen met het verbreden van de functionaliteit. De kracht zit in de eenvoud!

Delen wordt gewaardeerd!Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin