ZO MAAKT DETERINK PARTICULIEREN EN ONDERNEMERS PROACTIEF BEWUST VAN FINANCIËLE RISICO’S.

Kees-Jan nov 18, 2019 Algemeen 0

Veel Nederlanders hebben geen inzicht in hun eigen financiële situatie bij pensioen, overlijden en arbeidsongeschiktheid. De noodzaak om zelf actie te ondernemen op bovengenoemde gebieden groeit: de collectieve regelingen versoberen, de AOW-leeftijd stijgt en steeds meer Nederlanders zijn (zzp) ondernemer. Nederlanders ervaren hoge drempels om zelf online financieel inzicht te krijgen. Hoe helpen adviseurs klanten met financieel inzicht? En hoe zet je inzicht en advies centraal en niet het product?

In de serie ‘FinRust Klantverhalen’ krijg je een kijkje in de keuken bij adviseurs die deze omslag gemaakt hebben. In dit verhaal komt Ralph Geerdink van Deterink aan het woord.

 

Kun je jouw werk kort toelichten?

Mijn naam is Ralph Geerdink en ik ben werkzaam als financieel adviseur voor Deterink. Ik ben begonnen op de binnendienst, later naar de buitendienst gegaan en sinds 2017 financieel adviseur en FFP’er. Ik help met name particulieren om al hun financiële vragen te beantwoorden. Dit kan over pensioen of overlijdensrisico gaan, maar natuurlijk ook over andere onderwerpen. Ondernemers spreek ik ook regelmatig. We hebben het dan niet over het bedrijf van de ondernemer maar meer over zijn of haar persoonlijke financiën. Mijn doel is om particulieren en ondernemers proactief bewust te maken van de financiële risico’s die ze lopen.

Kan je wat meer over Deterink vertellen?

Deterink is gevestigd in Tubbergen, Denekamp en Geesteren en levert breed financieel advies aan particulieren, ondernemers en bedrijven vanuit een oprechte benadering met een grote mate van persoonlijke aandacht. Sinds de oprichting in 1991 is RegioBank onderdeel van de dienstverlening, mede hierdoor is vermogensplanning een belangrijk onderdeel van onze adviesgesprekken. We werken met 30 medewerkers waarvan acht gericht op ondernemers en bedrijven, vijf RegioBank adviseurs, drie van ons houden zich specifiek bezig met  nieuwe hypotheken, naast mij zijn er nog twee financieel adviseurs, 5 collega’s zijn het dagelijkse aanspreekpunt voor onze particuliere relaties voor al hun vragen, wijzigingen en schades, vier collega’s ondersteunen op administratief gebied en de dagelijkse leiding is in handen van de officemanager en directeur. Een hele club mensen met als gezamenlijk doel financiële zekerheid bieden gemaakt voor het specifieke leven van onze relaties.

Hoe ben je met FinRust in aanraking gekomen?

Dat weet ik nog heel goed, namelijk via Twitter. Later is er een bel afspraak gemaakt en heb ik een rondleiding door FinRust gekregen. Ik was gelijk enthousiast: met weinig middelen kan je veel inzicht bieden. Je kunt snel en makkelijk een beeld geven van het netto maandinkomen nu en in de toekomst. Voorheen werkte ik met Excel, dan was ik anderhalf uur bezig. Nu werk ik met mooiere grafieken in en geef ik in een kwartier inzicht! Natuurlijk was mijn Excel uitgebreider dan FinRust maar dat is nu juist de kracht. Je moet niet op tientjes kijken maar het overzicht bieden. We hebben ook naar andere software gekeken, maar die boden te veel informatie en te uitgebreide rapportage.

Hoe zet jij inzicht en advies centraal?

Mensen komen bij mij binnen om heel uiteenlopende redenen. Het bieden van inzicht is altijd de eerste stap en dat communiceer ik ook aan de klant. Dit moet ik nogal eens uitleggen omdat mensen zich totaal niet bewust van de risico’s die ze lopen en de noodzaak van inzicht. Het proces omvat meerdere gesprekken en is als volgt: ik maak eerst kennis met de klant en geef een uitleg van onze werkwijze. Daarna geef ik met FinRust inzicht hoe ze ervoor staan bij (vroeg)pensioen en overlijden. Als laatste kan er eventueel een product gesloten worden. Hoewel we er niet op sturen sluiten klanten in 9 van de 10 gevallen uiteindelijk wel een product.

Wat is je ervaring met FinRust?

Van tevoren had ik wel verwacht dat ik met een tool stappen kon maken ten opzichte van mijn Excel. Het resultaat is echter boven verwachting. Ik werk nu veel efficiënter, maar belangrijker nog: de klant heeft inzicht in zijn financiële situatie en kan op basis daarvan keuzes maken! De klanten zijn zeer positief over de gesprekken en het rapport dat ze mee krijgen ervaren ze als inzichtelijk. De basis staat dus goed en natuurlijk zijn er ook kleine zaken die ik liever anders zie. Dat zal met elk pakket zo zijn.

Hoe zie je de toekomst met FinRust?

Onlangs is natuurlijk het arbeidsongeschiktheidsscenario toegevoegd. Hier ben ik blij mee, de 3 grootste risico’s (langleven, overlijden en arbeidongeschiktheid) zijn nu in één pakket helder weergegeven.

Delen wordt gewaardeerd!Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin