Jasper Haan: “Een groot voordeel is dat de bedragen netto zijn, zodat de klant het goed begrijpt”

Tessa Berger okt 11, 2023 Algemeen 0

We gingen in gesprek met Jasper Haan (adviseur), werkend bij ABC Pensioen.

  1. Kun je jezelf voorstellen?

Ik werk nu ruim anderhalf jaar als inkomensspecialist bij ABC Pensioen. Hiervoor heb ik hier ook stage gelopen, dus het is allemaal bekend terrein voor mij. Ik houd mij voornamelijk bezig met het voeren van gesprekken met werknemers over hun pensioen. Zo geef ik hun een duidelijk beeld van hun huidige situatie en laat ik heel gemakkelijk zien wat ze tot nu toe hebben opgebouwd aan pensioen. Verder vind ik het leuk om bezig te zijn met scouting als persoonlijke hobby.

  1. ABC Pensioen werkt al een hele tijd met FinRust. Wat vind je van het programma?

Ik vind FinRust een zeer eenvoudig programma waarmee we snel een financieel overzicht aan onze klanten kunnen geven. Het is duidelijk en overzichtelijk voor zowel de adviseur als de klant. Een groot voordeel is dat de bedragen netto zijn, zodat de klant het goed begrijpt. Tijdens het gesprek kunnen eventuele aanpassingen worden gedaan en kunnen de verschillen meteen laten zien.

 

  1. ABC Pensioen houdt zich vooral bezig met werkgeverscommunicatie en gesprekken met werknemers. Wat zijn de grootste uitdagingen op het gebied van werkgeverscommunicatie?

Er zijn twee grote uitdagingen. De eerste is het creëren van bewustwording bij werkgevers dat de arbeidsvoorwaarden, met name de pensioenregeling, ontzettend belangrijk zijn. Het aanbieden van een goede pensioenregeling is voor werkgevers een zeer gunstige arbeidsvoorwaarde, zeker nu het lastig is om goede werknemers te vinden.

Daarnaast is het een grote uitdaging om werknemers bewust bekwaam te maken van de kwaliteit van de pensioenregeling. Voor de leeftijdsgroep vijftig plus vraagt dit vaak niet veel moeite, maar vooral de jongeren willen we in beweging krijgen om na te denken over hun pensioen. Gelukkig gebeurt dit steeds meer.

 

  1. Je geeft aan dat het lastig is om jongeren in beweging te krijgen voor hun pensioen. Is dat iets waar jullie wel mee aan de slag willen?

Absoluut, we zijn op dit moment druk bezig om te zoeken hoe we dat het beste kunnen aanpakken. De jongeren willen we heel graag inzicht geven in hun pensioen, maar ze hebben er op dit moment geen interesse in. Terwijl zij juist degene zijn die het moeten opbouwen en die nu nog een flink bedrag bij elkaar kunnen sparen tot hun pensioen. We denken dat het belangrijk is om vanuit het heden te redeneren, omdat voor hen de pensioenleeftijd nog lang niet bereikt is. Samen kunnen we ervoor zorgen dat ze een financieel gezonde toekomst tegemoet gaan!

 

  1. Verschilt het per werkgever of ze graag met jullie in gesprek gaan?

Jazeker, er zijn werkgevers van grotere organisaties die een aparte HR-afdeling hebben en flink wat budget voor pensioen. Die gaan meestal sneller met ons in zee dan bijvoorbeeld een kleiner MKB-bedrijf die acht werknemers heeft en minder budget.

 

  1. Hoe verloopt dan het contact met de werkgever? Maak je voor elke werkgever een eigen plan?

Dat klopt. De belangrijkste vraag die we een werkgever stellen is: “Wat heb je nodig?” Het kan zijn dat de werkgever graag wil dat we elke paar jaar herhaalgesprekken met de werknemers voeren, of dat we een aantal keer een presentatie komen geven. We houden altijd de werknemers in het oog, want daar draait het om. Zij moeten hun pensioen goed inzichtelijk zien te krijgen en dat is uiteindelijk ook waar het de werkgever om gaat.

We maken voor elke werkgever een plan op maat. Iedere werkgever heeft andere wensen, andere eisen en een ander budget. Daar proberen we zo goed mogelijk rekening mee te houden. Waar we naar willen streven, is dat er binnen elke organisatie meer structuur ontstaat rondom het pensioenadvies.

 

  1. Hoe pak je het gesprek met de werknemer aan?

We bereiden ons voor op de gesprekken met werknemers door vooraf de gegevens op te vragen met de link in FinRust, zodat we de gesprekken goed kunnen voorbereiden. Per werkgever kan het zijn dat we een dag tot een week bezig zijn met gesprekken met werknemers. We geven dan tijdsvakken aan waarbinnen werknemers een afspraak kunnen maken van een uur. Vervolgens gaan we na een aantal dagen naar de werkgever toe om alle gesprekken met de werknemers te voeren.

Tijdens de gesprekken geven we de werknemers inzicht in de huidige situatie wat betreft hun pensioen. We stellen vervolgens een pensioenplan op en we geven de werknemer een rapport mee, waarin alles staat wat we besproken hebben.

 

  1. Jullie werken ook met mensen die bij een sociale werkplaats aan de slag zijn. Hoe is het gekomen dat jullie je daar ook op richten?

Binnen een grote organisatie die sociale werkplekken beheert, had ik een connectie en toen zijn we een keer in gesprek gegaan. Er bleek bij de mensen die bij sociale werkplekken werken veel onduidelijkheid te zijn over hun pensioen. Samen als organisaties hebben we de handen ineengesloten en zijn we elkaar gaan helpen. De overheid stoot alles af naar de gemeentes, die op hun beurt ook alles weer aan de organisaties over laten. Er is dus weinig geregeld voor deze mensen en daar willen wij echt een verschil in maken.

Anderhalf jaar geleden zijn we hiermee begonnen en inmiddels werken we met vier grote organisaties. De verwachting is dat we op korte termijn met nog meer organisaties gaan samenwerken. Het is een win-win situatie, waar we beide voordeel bij hebben. De organisatie levert de benodigde stukken aan, omdat niet elke werknemer die zo voor handen heeft. En wij kunnen op onze beurt elke werknemer in een uur financieel inzicht geven.

Bij deze mensen is er vaak sprake van meer dan alleen mentale beperkingen, zoals fysieke en financiële beperkingen. Dit laatste kan veel stress veroorzaken bij de werknemer. Het is daarom belangrijk om de gesprekken anders in te richten en meer aandacht te besteden aan het visuele aspect. FinRust biedt hierbij uitkomst, omdat de tabellen heel eenvoudig te begrijpen zijn.

We focussen onder andere op de RVU binnen de sociale werkplaatsen. De regel is dat men in die sector maximaal twee jaar voor AOW mag stoppen. Veel mensen zijn daar lichamelijk ook aan toe, en dan is het heel mooi dat je ze een oplossing kan bieden waarbij dat ook mogelijk is. De RVU is voor de sociale werkplaatsen echt een uitkomst.

 

  1. Wat voor advies kun je mensen geven die “langzaam” met pensioen willen, maar die toch ook willen blijven werken?

We hebben regelmatig gesprekken met werknemers die al dertig jaar in dienst zijn en die langzaam merken dat de technologie te ingewikkeld voor hen wordt. Ze voelen zich “ingehaald” door de jongere generatie.

Het is van groot belang dat hun kennis en ervaring binnen het bedrijf behouden blijft. Vaak willen ze wat meer naar de achtergrond treden en een adviserende rol aannemen tegenover de jongere werknemers. We gaan dan met hen zitten om een goede oplossing te vinden. Een van de oplossingen is bijvoorbeeld een deeltijdpensioen, waarbij de werknemer minder gaat werken en toch zijn of haar kennis en ervaring kan blijven delen binnen het bedrijf.

Daar bestaat ook een generatiepact voor, meerdere zelfs. Bijvoorbeeld een constructie waarbij een werknemer 80% werkt, voor 90% betaald krijgt en voor 100% zijn pensioen kan opbouwen. En de meest luxe variant is dat je 60% werkt, 80% betaald krijgt en 100% pensioen opbouwt. Dit zijn wel vaak duurdere regelingen, dus die zul je vooral zien bij grote organisaties. De mkb’ers hebben hier vaak geen budget voor.

 

  1. Wil je tot slot nog een leuk gesprek delen dat je is bijgebleven?

De leukste gesprekken zijn toch wel die gesprekken waaruit blijkt dat iemand eerder kan stoppen met werken. Ook de gesprekken bij sociale werkplaatsen zijn heel leuk. Deze gesprekken hebben een totaal andere aanpak, omdat het visuele aspect van groot belang is en de financiële drempel laag moet blijven.

Wat mij is bijgebleven, is het gesprek met iemand die graag met pensioen wilde gaan, maar dacht dat dit niet mogelijk was. Het bleek toch mogelijk te zijn, doordat er een lijfrente was die hij was vergeten en de werkgever nog een bijdrage wilde leveren voor wat er naast de lijfrente nog nodig was.

Delen wordt gewaardeerd!Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin