FinRust pensioensoftware in de praktijk – deel 1

Kees-Jan jun 18, 2017 Algemeen 0

‘Hoe het begon en het resultaat.’

 

Mijn ervaring met FinRust pensioensoftware startte twee jaar geleden. Ik wilde niet langer werken met de pensioenplanningssoftware waarbij ik veel moest invoeren om dan lange rapporten te maken. Voor de meeste Nederlanders is dit niet nodig en bovendien wordt de prijs van het advies zo snel te hoog. Omdat ik handig met Excel ben, heb ik het hele adviesproces in Excel gebouwd. Deze Excel-tool is de basis voor de huidige FinRust pensioensoftware applicatie. Mijn adviseurs en ik werken al weer 2 jaar heel succesvol met deze tool. Mijn conclusie is dat een dergelijke applicatie voor veel meer adviseurs handig zou zijn. In deze blog ga ik in op het resultaat die het werken met FinRust pensioensoftware opgeleverd heeft.

Allereerst even kort: hoe pak ik zo’n adviesgesprek aan? In een half uur voer ik samen met de klant alle inkomens- en pensioengegevens in. De tool rekent alles door en maakt er duidelijke grafieken en tabellen van. Hierdoor krijgt de klant snel inzicht in wat het inkomen nu is en wat het straks gaat worden. Vervolgens voeren we samen met de klant de grote veranderende kosten in. Dit zijn bijvoorbeeld hypotheekrente die vervalt na aflossen en kosten voor kinderen die het huis uit gaan. Hiermee maak je het huidige netto besteedbare inkomen goed vergelijkbaar met het netto besteedbare inkomen na pensioendatum en ook zie je snel of er een tekort is. Als laatste kijken we naar de impact van overlijden op het gezinsinkomen. Het klinkt misschien simpel maar dit is voor bijna iedere klant voldoende om goed financieel inzicht te krijgen als basis voor actie voor het eigen pensioen. In 2 tot 3 uur loop ik samen met de klant alles door en dit kost de klant afhankelijk van het uurtarief tussen de € 200 en € 500.

Wat heeft deze aanpak opgeleverd? Nieuwe klanten en cross-sell op pensioenproducten en hypotheekadvies. Mijn adviseurs en ik hebben in 1 jaar 120 pensioengesprekken gevoerd waarvan meer dan de helft nieuwe klanten waren. Dit gaf per adviseur een extra omzet van €9600 aan pensioengesprekken. En doordat de tool eenvoudig werkt, snappen klanten hoe de situatie is en kunnen ze actie nemen. Dit leidde tot cross-sell op de volgende vlakken: pensioenproducten, hypotheek en het serviceabonnement.

Bij veel klanten bleek dat er een pensioentekort was, hierdoor sloten ze een product af om dit op te lossen. In de praktijk sloten 30 klanten een product af met bijbehorend advies. Dit leverde per klant ongeveer €350,- omzet op.

Doordat de veranderende kosten meegenomen worden in de Excel bleek bij meerdere klanten dat de hypotheek beter overgesloten kon worden. 20 klanten namen ook daadwerkelijk een hypotheek advies af. Dit leverde ongeveer €1250,-  omzet per klant op.

Als laatste namen 60 klanten een serviceabonnement af. Iedere klant die een product via KOK Amstelveen in het beheer heeft, neemt ook een serviceabonnement van €10 per maand af. Klanten waarderen dit omdat ze nu zeker weten dat de financiën nu jaarlijks gecheckt worden.

Eén pensioengesprek levert dus rond de € 350 euro aan cross-sell op.

DOWNLOAD GRATIS EEN VOORBEELDRAPPORT UIT FINRUST. VUL JE NAAM EN MAILADRES IN EN ONTVANG HET RAPPORT METEEN!


 

Delen wordt gewaardeerd!Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin