In 4 stappen naar een tevreden klant

Kees-Jan jun 26, 2017 Algemeen 0

Zijn mijn klanten tevreden? Hoe maak ik mijn toegevoegde waarde duidelijk en hoe maak ik een efficiëntieslag? Zomaar wat vragen die financieel adviseurs bezighouden.

Een tevreden klant heeft inzicht in zijn (of haar) financiële situatie en kan daardoor de juiste beslissingen nemen. Hier kan de toegevoegde waarde van de adviseur liggen!

Maar dat is niet het hele verhaal, het proces moet ook efficiënt verlopen om tijd en kosten te beperken. Immers, niet iedereen kan of wil honderden euro’s betalen voor financieel inzicht en niemand zit te wachten op lange gesprekken en -rapporten. De trend is richting eenvoud, helderheid én snelheid.

Laten we kijken hoe een adviseur een pensioengesprek eenvoudig, helder én snel zou kunnen laten verlopen:

  1. Inzicht in het huidige inkomen. De klant moet eerst helder hebben hoeveel hij/zij netto per maand op de bankrekening gestort krijgt inclusief vakantiegeld en jaarlijkse bonussen. Voor een optimaal inzicht gebeurt dit op gezinsniveau. Op deze manier sluit u aan bij de (hier en nu) beleving van de klant.

 

  1. Inzicht in het pensioeninkomen. Een adviseur kan snelheid maken bij een pensioengesprek door bijvoorbeeld de gegevens van mijnpensioenoverzicht.nl automatisch te laden. Even doorklikken en de 1e en 2e pijler pensioengegevens zijn geladen. Supersnel en helder! Ook dit toont u aan de klant. Klik op de grafiek en het overzicht van huidig inkomen en toekomstig inkomen (netto per maand) is gereed. Dit inkomensoverzicht is snel uit breiden met extra inkomsten (b.v. lijfrente).

  1. Inzicht in de veranderende kosten. U zet de veranderende kosten op rij zoals een hypotheek die (deels) afgelost wordt en kinderen die het huis uit gaan. Ook dit toont u aan de klant. De pensioensituatie ziet er nu al vaak een stuk gunstiger uit. In het overzicht stelt u met de klant het gewenste netto besteedbaar inkomen vast en rekent vervolgens uit hoeveel de klant per maand in de toekomst tekort komt (of over heeft) en wat het benodigde kapitaal op AOW-datum is. Samen kunt u daarna bespreken welke acties een klant kan nemen om dit kapitaal te bereiken.

Met dit snelle en heldere pensioengesprek kan een adviseur particulieren, werknemers en ondernemers (zzp’ers!) van pensioeninzicht voorzien en tegelijk werken aan tevreden klanten!

 

DOWNLOAD GRATIS EEN VOORBEELDRAPPORT UIT FINRUST. VUL JE NAAM EN MAILADRES IN EN ONTVANG HET RAPPORT METEEN!


 

Delen wordt gewaardeerd!Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin