In onze vorige blog bespraken we hoe je Nederlanders interesseert voor een pensioenplan. De vier stappen daarvoor zijn: stroomlijn het pensioeninzicht proces, definieer de doelgroepen, denk na over je verdienmodel en benader je doelgroepen. Per blog verdiepen wij de stap. Deze week staat ‘denk na over je verdienmodel’ centraal.
Maar eerst een schets van de huidige markt. Het is geen verrassing als we zeggen dat internet in opkomst is. Daarmee bedoelen we dat Nederlanders financiële producten steeds vaker via internet afnemen. De verwachting is dat het online afsluiten van financiële producten zal blijven groeien. Is dat een bedreiging voor financieel adviseurs?
Uit de praktijk blijkt dat heel veel Nederlanders op zoek zijn naar het gemak van één financieel aanspreekpunt. Iemand die ze kan helpen bij vragen over pensioen, hypotheek, inkomen, schade en risico’s. Een soort tegenbeweging aan de digitalisering dus! En een mooie kans!
Pensioen zou een mooi middel kunnen zijn om voor je klanten het financiële aanspreekpunt te worden. Waarom? De verschuiving naar internet is er bijna niet op de pensioenmarkt. Ondanks alle reclames en tools van pensioenfondsen, verzekeraars en banken heeft nog steeds maar een heel klein deel van de Nederlanders pensioeninzicht. Hoe het komt dat online tools niet werken lees je hier. In kort: de consument kan de juiste gegevens niet verzamelen, de tools zijn niet laagdrempelig en overzichtelijk en bieden geen totaal inzicht. Hierdoor kan er geen goede keuze gemaakt worden en dat voelt de consument haarfijn aan. De adviseur kan wel de juiste gegevens verzamelen, het inzichtelijk maken voor de klant en helpen bij keuzes.
De markt voor pensioenadvies ligt dus open. Om hier optimaal op in te spelen hebben we je handvaten gegeven in de eerder blogs. Nu willen we nadenken over het verdienmodel. De belangrijkste stap hierin is communicatie.
Hoe werkt het als een klant contact opneemt en een vraag heeft over inkomen- of pensioen? Wat geef je aan? Ga je eerst een uur gratis aan het werk? Of geef je aan dat afhankelijk van de situatie het tussen de 3 en 8 uur zal kosten? Met een uurloon van €125,- inclusief BTW ligt de prijs voor het plan tussen de €375,- en €1000,-. En hoeveel gegevens moet de klant vooraf opzoeken en aanleveren? Haken daar klanten nog op af?
Of zeg je tegen de klant: kom langs en binnen een uur maken we een eerste inventarisatie van jouw situatie. Hierin maken we je situatie inzichtelijk en bekijken we wat je opties zijn en welke vervolgstappen eventueel nodig zijn. Dit kost €125,-.
Voel je het verschil? In het tweede voorbeeld hak je het proces in stukken. Hierdoor is de drempel laag en weet de klant waar hij/zij aan toe is en zal men veel eerder geneigd zijn pensioeninzicht af te nemen. Mocht vervolgens blijken dat extra werk nodig is of dat er bemiddeld moet worden in een product dan begrijpt de klant dat dit apart zal worden afgerekend.
Een tip: laat de klant minimaal iedere drie jaar kunnen laten terugkomen. In die tijd is er meestal zoveel veranderd dat een nieuw pensioenplan geen overbodige luxe is. Hier kan je zelfs een serviceabonnement aan koppelen.
Wil je weten hoe FinRust jouw dienstverlening effectief kan ondersteunen? Kom langs op een van onze events waar FinRust te zien is. Daar bespreken we ook verschillende dienstverleningsconcepten om effectief advies te geven.
DOWNLOAD GRATIS EEN VOORBEELDRAPPORT UIT FINRUST. VUL JE NAAM EN MAILADRES IN EN ONTVANG HET RAPPORT METEEN!