Zo genereer je eenvoudig klanten voor pensioenadvies!

Kees-Jan jul 02, 2018 Algemeen 0

In onze vorige blog bespraken we hoe je Nederlanders interesseert voor een pensioenplan. De vier stappen daarvoor zijn: stroomlijn het pensioeninzicht procesdefinieer de doelgroepen, denk na over je verdienmodel en benader je doelgroepen. Per blog verdiepen wij de stap. Deze week staat ‘benader je doelgroepen’ centraal.

Inzicht in het pensioen staat meestal niet bovenaan de agenda van Nederlanders. En toch zijn veel Nederlanders geïnteresseerd in het netto maandinkomen vanaf pensioendatum. Het is een proces dat je als adviseur in meer of mindere mate zelf op gang kan helpen. Het is de kunst om met goede informatie de latente behoefte om te zetten naar een actieve behoefte. Deze informatie moet niet commercieel zijn maar juist informatief. Dit kan bijvoorbeeld door klanten te benaderen voor pensioeninzicht. Je laat bijvoorbeeld in één a4 zien wat de inkomenssituatie is van de klant nu is tijdens het pensioen. Mocht je er meer werk van willen maken en de urgentie bij de klant nog hoger maken dan kan je ook de (aflossingsvrije) hypotheek toevoegen. Zo’n verkort pensioenplan maak je in enkele minuten met FinRust. Om je op weg te helpen hebben we ook een voorbeeld mailing gemaakt die je aan je klant kan sturen.

Mail 1 -> initiëren

In de eerste mail moet je de interesse wekken van de klant voor het pensioenplan. In de eerste alinea kan je de actuele pensioensituatie in Nederland schetsen. Laat merken dat het niet gek is dat de klant zijn pensioen niet begrijpt. Hierna kan je een gratis pensioencheck aanbieden. Daarna kan je aangeven dat je de XML’s en de loonstroken van de klant en zijn partner nodig hebt. Tip: doe als bijlage een handleiding om de XML’s te downloaden en een voorbeeld rapport of grafiek zoals onderstaand. Zo weet de klant wat deze kan verwachten van het rapport.

Afbeelding 1: voorbeeld grafiek

Mail 2 -> Rapport

In de tweede mail stuur je het rapport naar de klant en stuur je aan op een vervolgafspraak. Leg eerst uit wat het rapport betekent en geef daarbij aan wat het doelkapitaal van de klant is. Vervolgens kan je een voorstel doen voor meer pensioeninzicht. Dit kan als volgt: Wilt u meer pensioeninzicht? Dat kan, in een uur maken we een eerste inventarisatie van uw situatie. Hierin maken we de situatie inzichtelijk, bekijken we wat uw opties zijn en welke vervolgstappen eventueel nodig zijn. Dit kost €xxx,-.

FinRust heeft beide mails ook uitgewerkt als voorbeeld. Wil je de voorbeeldmails ontvangen stuur dan een mail naar kees-jan@finrust.nl.

Zorg dat het goed geregeld blijft

Na het pensioengesprek wil een klant bevestiging dat het pensioen goed geregeld is en blijft. Dit bereik je door met een proactieve houding informatie te geven. Hoe doe je dat? Geef je klant de aandacht die je zelf ook graag krijgt bij de bedrijven waar je klant bent. Om dit rendabel te krijgen zou je een serviceabonnement kunnen invoeren.

 

DOWNLOAD GRATIS EEN VOORBEELDRAPPORT UIT FINRUST. VUL JE NAAM EN MAILADRES IN EN ONTVANG HET RAPPORT METEEN!


 

Delen wordt gewaardeerd!Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin