Tom Oude Avenhuis: “We hebben nu leukere gesprekken en meer omzet.”

Kees-Jan sep 16, 2019 Algemeen 0

Veel Nederlanders hebben geen inzicht in hun eigen financiële situatie bij pensioen, overlijden en arbeidsongeschiktheid. De noodzaak om zelf actie te ondernemen op bovengenoemde gebieden groeit: de collectieve regelingen versoberen, de AOW-leeftijd stijgt en steeds meer Nederlanders zijn (zzp) ondernemer. Nederlanders ervaren hoge drempels om zelf online financieel inzicht te krijgen. Hoe helpen adviseurs klanten met financieel inzicht? En hoe zet je inzicht en advies centraal en niet het product?

In de serie ‘FinRust Klantverhalen’ krijg je een kijkje in de keuken bij adviseurs die deze omslag gemaakt hebben. In dit verhaal komt Tom Oude Avenhuis van Wensink Pensioen aan het woord.

Tom, kan je jezelf kort introduceren?

Zeker, ik ben Tom Oude Avenhuis en ik ben partner bij Wensink Pensioen. Samen met Peter Wensink proberen wij een bijdrage te leveren aan het welzijn van de medewerkers van onze klanten. Ik ben sinds 1 januari 2018 partner bij Wensink Pensioen, toch gaat de historie tussen ons terug tot 2004. Toen liep ik stage bij Peter, later ben ik bij Peter afgestudeerd en heb er 5 jaar als medewerker gewerkt. Daarna ben ik op de financiële afdeling van een olie- en gasbedrijf gaan werken en ook hier als pensioenspecialist. Het begon in 2017 toch wel heel erg te kriebelen om ondernemer te worden en om met een gezin niet helemaal van scratch te moeten beginnen ben ik samen met Peter verder gegaan. Dit bevalt tot nu toe heel goed.

Wensink Pensioen neemt voor de werkgever alle zorg rondom het pensioen uit handen, maar het belangrijkste is: wat betekent het pensioen voor de medewerker? Ons doel is daarom: een bijdrage te leveren aan het welzijn van de medewerkers. Dit doen we door ons niet alleen te focussen op het collectieve contract maar ook inzicht te geven in wat een pensioenregeling voor de medewerkers betekent. Door dit te doen hebben we leuke gesprekken met onze relaties en voegen we waarde toe voor zowel werkgever als medewerker.

Hoe lever je die bijdrage aan het welzijn van de medewerkers?

Het belangrijkste is om eenvoudig financieel inzicht te geven aan de medewerker. Hij of zij begrijpt het pensioen vaak niet en kent ook niet alle mogelijkheden. Door het overzicht met FinRust te tonen gaat het pensioen leven voor de klant.

9 van de 10 mensen hebben de vraag: kan ik eerder stoppen met werken. Wij bespreken die vraag in 20 tot 30 minuten en laten zien wat haalbaar is. Het inzicht in het netto inkomen per maand spreekt mensen daarbij enorm aan: zo kunnen ze zien of ze uit eigen middelen nog wat kunnen doen en kunnen ze makkelijk een vergelijking maken met de huidige situatie. Indien gewenst begeleiden wij ze dan ook bij de aankoop van een pensioen.

Meestal updaten we de situatie elke 2 tot 3 jaar. Er is dan weer zoveel veranderd dat het noodzakelijk is om er nog een keer naar te kijken.

Medewerkers zijn heel blij met het inzicht. Vaak zeggen ze: ik wist niet dat ik al met pensioen kon. De werkgever en de medewerker hebben voor een beperkte investering veel waarde in het gesprek. Hierdoor worden de gesprekken ook leuker.

Welke waarde haalt de werkgever hieruit?

Stel dat een werkgever een oudere medewerker in dienst heeft en graag wil weten wanneer deze medewerker met pensioen kan zonder direct de medewerker te vragen of hij met pensioen wil. Dit laatste kan bij de medewerker namelijk de indruk geven dat hij wordt ontslagen. Als wij de mogelijkheden laten zien dan komt dat heel anders over. Het inzicht geeft de medewerker het vertrouwen om te stoppen. En vaak wil de medewerker zelf ook graag eerder stoppen! Daarnaast zijn financiële zorgen een belangrijke oorzaak voor stress en mogelijk ziekteverzuim. Het inzicht dat wij geven kan helpen deze zorgen weg te nemen.

Wat heeft FinRust voor je business gedaan?

Voor onze kennismaking met FinRust gebruikten we financiële planningssoftware die uitgebreide invoer vereist om tot het gewenste inzicht te komen. Dit betekende dat er veel tijd verloren ging aan het invoeren van gegevens. Iets dat voor een klant geen waarde toevoegt, de kans op fouten vergroot en niet tot mijn favoriete werkzaamheden behoort. Nu kunnen we snel tot de kern komen en onze tijd op een zo effectief en leuk mogelijke manier investeren, namelijk in persoonlijke aandacht voor de klant. Door de snelheid van FinRust kunnen we nu lagere kosten rekenen, dit maakt dat veel werkgevers sneller bereid zijn om het af te nemen. Ook het visuele aspect maakt ook dat FinRust de werkgever aanspreekt. Hierdoor hebben we nu meer en leukere gesprekken. Dit maakt het werk ook weer leuker.

Hebben jullie ook andere software getest?

Jazeker, van het moment dat ik merkte dat er een behoefte was aan praktisch pensioeninzicht. Wij wilden het pensioen vergelijken met het inkomen nu. Liefst met het netto maandinkomen. Andere software laat het netto jaarinkomen zien, dit is voor klanten vaak lastig te vertalen naar de huidige situatie. Daar komt bij dat de meeste pakketten te uitgebreid zijn en te veel invoerwerk vragen. Mijn eerste reactie op FinRust was: dit is te mooi om waar te zijn! Hier ben ik al zolang naar opzoek.

Hoe zien jullie de toekomst?

De laatste tijd proberen we ook steeds meer particulieren te helpen met pensioeninzicht. Dit omdat we geloven dat pensioen in de toekomst steeds individueler zal worden. Dit leidt tot toenemende behoefte om grip te houden op het pensioen. We zien de toekomst dan ook positief tegemoet en hopen met onze dienstverlening nog veel inzicht te mogen geven aan onze relaties.

Delen wordt gewaardeerd!Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin