Jack van Dongen van Pura Advies: “Door FinRust is het adviestraject voor iedereen helder en goed te begrijpen”

Tessa Berger apr 26, 2022 Algemeen 0

Veel Nederlanders hebben geen inzicht in hun eigen financiële situatie bij pensioen, overlijden en arbeidsongeschiktheid. De noodzaak om zelf actie te ondernemen op bovengenoemde gebieden groeit: de collectieve regelingen versoberen, de AOW-leeftijd stijgt en steeds meer Nederlanders zijn (zzp) ondernemer. Nederlanders ervaren hoge drempels om zelf online financieel inzicht te krijgen. Hoe helpen adviseurs klanten met financieel inzicht? En hoe zet je inzicht en advies centraal en niet het product?

In de serie ‘FinRust Klantverhalen’ krijg je een kijkje in de keuken bij adviseurs die deze omslag gemaakt hebben. In dit verhaal komt Jack van Dongen van Pura Advies aan het woord.

 

Kun je jezelf voorstellen?

Ik ben Jack van Dongen en samen met mijn vrouw hebben we ons advieskantoor Pura. Ik ben begonnen als pensioenadviseur in loondienst. Ruim 12 jaar geleden ben ik mijn eigen advieskantoor begonnen. Mijn doel is om mensen bewust te laten worden van de financiële mogelijkheden die er zijn. Wij coachen, begeleiden en ondersteunen onze relaties bij het maken van de juiste keuzes. Op deze manier proberen we financiële zorgen weg te nemen. Wij geloven dat zoveel mogelijk financiële rust een positieve invloed heeft op je gevoel van welzijn.

Heb je een mooi voorbeeld van een adviesgesprek waarbij je iemand echt hebt geholpen?

Jazeker. Volgens mij was dat met een man van 64 jaar, die door corona thuis kwam te zitten. Het viel hem allemaal zwaar en hij gaf aan dat hij dit zo niet heel lang meer vol zou houden. Hij was erg gespannen voor het adviesgesprek, dat kon ik ook wel merken. Toen ik hem met FinRust liet zien dat hij eerder kon stoppen, stroomden de tranen over zijn wangen. Dat moment, dat vind ik geweldig aan mijn vak!

 

Hoe ziet jullie dienstverlening met FinRust er ongeveer uit?

Enerzijds hebben we 60-plussers als klant, die vaak eerder willen stoppen met werken of minder willen gaan werken. Anderzijds hebben we ook 30-plussers die graag naar de opbouw van hun pensioen willen kijken.

Door FinRust is het adviestraject voor iedereen helder en goed te begrijpen. Niet alleen in de huidige situatie, maar ook als je bijvoorbeeld eerder wil stoppen met werken of minder wil gaan werken. Vooraf laden we alle gegevens in, zodat we het adviesgesprek meteen goed kunnen beginnen. Vaak beginnen we met het algemene plaatje en werken dit tijdens het gesprek verder uit naar de persoonlijke situatie van de klant. Als we dan bijvoorbeeld bij de 60-plussers de situatie van eerder stoppen met werken laten zien, komen de vragen vanzelf. Soms zegt zelfs de partner aan het einde van het gesprek ook nog: “Maar kan ik dan ook eerder stoppen?”

 

Wat merkte je toen je met FinRust aan de slag ging?

Voorheen werkte ik met andere software. Daar werk ik overigens nog steeds mee, maar dat is meer voor de complexere zaken. Deze software is namelijk veel uitgebreider en daarmee kunnen we echt de diepte in duiken zeg maar.

Wat we merken nu we met FinRust werken, is dat je makkelijk in gesprek raakt met de klant en hierdoor beter zijn of haar wensen en behoeften kan bespreken. Op deze manier is er veel meer interactie met de klant. Ze zijn meer betrokken bij het gesprek en vragen vaker door.

 

Wat is voor jou het ‘FinRust effect’?

Ik vind het echt een plus dat je met nettobedragen werkt. Dat maakt alles zoveel overzichtelijker en begrijpelijker ook voor de klant. Daarnaast vind ik dat de interactie die we nu hebben met de klant mijn werk veel leuker maakt. Het is nu niet alleen een advies van mijn kant, maar volgen er nu ook inhoudelijke vragen van de klant.

Delen wordt gewaardeerd!Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin