Lennart Veldhuijzen van Wonen & Welzijn: “Onze relatie kan ik op een makkelijkere manier helpen met vermogens- en risicoadvies.”

Tessa Berger jun 08, 2022 Algemeen 0

Interview met Lennart Veldhuijzen

Veel Nederlanders hebben geen inzicht in hun eigen financiële situatie bij pensioen, overlijden en arbeidsongeschiktheid. De noodzaak om zelf actie te ondernemen op bovengenoemde gebieden groeit: de collectieve regelingen versoberen, de AOW-leeftijd stijgt en steeds meer Nederlanders zijn (zzp) ondernemer. Nederlanders ervaren hoge drempels om zelf online financieel inzicht te krijgen. Hoe helpen adviseurs klanten met financieel inzicht? En hoe zet je inzicht en advies centraal en niet het product?

In de serie ‘FinRust Klantverhalen’ krijg je een kijkje in de keuken bij adviseurs die deze omslag gemaakt hebben. In dit verhaal komt Lennart Veldhuijzen van Wonen & Welzijn aan het woord.

  1. Kun je jezelf voorstellen?

Jazeker, ik werk sinds 2007 in de financiële dienstverlening bij Wonen & Welzijn. Ondertussen hebben we 4 kantoren waar ik directeur/eigenaar van ben. We zijn een bedrijf met veel jonge mensen. Ik heb in het verleden de HBO opleiding accountancy gedaan, maar daar ben ik mee gestopt. Ik vond er toentertijd niet veel aan. Daarna ben ik de MBO+ opleiding Bank- en Verzekeringswezen gaan doen, waar ik ook niet veel aan vond. Tot ik stage ging lopen bij Wonen & Welzijn. Toen begon het financiële advies voor mij te leven en zag ik dat het echt draait om het helpen van mensen. Uiteindelijk ben ik ook bij Wonen & Welzijn aan de slag gegaan en daar werk ik nog steeds met veel plezier. Wat ik het mooiste vind aan mijn vak, is dat we echt mensen helpen en dat je continu met mensen aan het werk bent.

  1. Hoe onderscheiden jullie je in de markt?

We willen dat onze werknemers écht anderen helpen en dienstverlenend willen zijn. Onze klanten voelen dat ook aan, die merken dat onze mensen het beste voor hen willen regelen. Tijdens de sollicitatiegesprekken met onze (potentiële) werknemers kijken we niet zozeer naar het papiertje en de opleidingen, maar meer naar de persoon. We werken altijd vanuit het oogpunt om de ander zo goed mogelijk te helpen en daar zoeken we ook onze werknemers op uit. Daarnaast hebben we een jong team en komen we niet in saaie, grijze pakken. We komen zoals we zijn.

  1. Hoe ziet jullie dienstverlening met FinRust eruit?

De adviesgesprekken die we hebben, draaien vaak om een bepaalde gebeurtenis, bijvoorbeeld de aankoop van een huis. Onze klanten leven in dat moment, maar wij proberen verder te kijken. Met FinRust kunnen we op een eenvoudige manier duidelijk maken dat het leven verder gaat dan alleen de aankoop van een huis. Want hoe is je pensioen geregeld? Of wat gebeurt er als je ineens arbeidsongeschikt wordt, kun je dan nog wel je hypotheek betalen? Risicoadvies zit allemaal in FinRust, en daarnaast ook vermogensopbouw. Vooral voor het duidelijk en visueel maken van de financiële situatie werkt FinRust erg prettig.

  1. Wat merkte je toen je met FinRust aan de slag ging?

Toen we met FinRust aan de slag gingen, was dat een grote verandering ten opzichte van de vorige software. Niet per se op het gebied van wat je er allemaal mee kunt, maar FinRust werkt een stuk makkelijker en eenvoudiger voor ons en voor de klant. Vooral de input en output werkt bij FinRust erg prettig!

  1. Wat is voor jou het ‘FinRust effect’?

Onze relatie kan ik op een makkelijkere manier helpen met vermogens- en risicoadvies.

  1. Heb je een leuk voorbeeld van een enthousiaste klant?

Ik had eens een adviesgesprek met een jonge man die ging scheiden. Het huis waar ze woonden had hij zelf gebouwd, en daar wilde hij graag zelf blijven wonen. Helaas was zijn inkomen op dat moment te laag om de hypotheeklasten te betalen. Toen zijn we samen op zoek gegaan naar een oplossing en uiteindelijk konden zijn ouders een financiële bijdrage leveren. Hij kon toch in zijn huis blijven wonen en daar doen we het voor!

  1. Hoe bereik je naast de oudere generatie ook de jongeren?

We maken niet echt reclame op sociale media, want we krijgen genoeg klanten die zelf naar ons toe komen voor financieel advies. Vaak komen jongere mensen bij ons voor hypotheekadvies, en gaan ze helemaal op in dat moment. Maar we willen ook met hen kijken naar hun toekomst, want hoe staan ze ervoor als ze met pensioen gaan? Veel jonge mensen zijn daar nog niet mee bezig, maar ze staan er wel voor open. Wat betreft de oudere generatie van ongeveer 50+, daar komt de behoefte eigenlijk vanuit hunzelf voor bijvoorbeeld pensioen.

 

 

Delen wordt gewaardeerd!Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin