Vier quick wins om de niet declarabele uren te verlagen

Kees-Jan sep 15, 2022 Algemeen 0

Veel financieel adviseurs kunnen bij het bieden van financieel inzicht niet alle adviesuren bij de klant in rekening brengen. In dit blog bespreken we de meest voorkomende oorzaken en krijg je tips waarmee je direct aan de slag kunt!

Quick win 1: Stop met gratis intakegesprekken

Een groot deel van de financieel adviseurs start de dienstverlening met een gratis intakegesprek. In plaats van op kantoor een uur te besteden met onzekere afloop, kun je ook telefonisch contact opnemen om de situatie van de klant te begrijpen. Je kunt dan goed doorvragen, inschatten welke dienstverlening mogelijk is en direct akkoord op een betaalde afspraak vragen. Bijkomend voordeel is dat het de klant ook minder tijd kost! Je kunt natuurlijk aangeven dat de klant gewoon weg kan gaan zonder verplichtingen en kosten, als het niet klikt tijdens het eerste half uur.

Actiepunt:

  • Stuur bij het eerste klantcontact direct aan op een betaalde afspraak.

 

Quick win 2: Beperk de gegevens invoer en doorloop het proces samen met de klant

Veel adviseurs voeren voor een klantgesprek eerst alle gegevens in hun softwarepakket in, en bespreken daarna het rapport. Niet alleen is dit weinig interactief, maar het kan ook voor uren lekkage zorgen. FinRust beschikt over een koppeling met DigiD, waardoor je al veel gegevens snel en eenvoudig kunt inladen. En door de snelheid van invoer, kun je soms samen met de klant door het proces heenlopen. Dit geeft nog een bijkomend voordeel: de klant wordt interactief bij het proces betrokken en snapt waar de getallen vandaan komen. Tevens kun je zo andere scenario’s direct doorspreken met de klant.

Actiepunten:

  • Zorg dat alle brondata koppelingen in je software geactiveerd zijn.
  • Vul samen met de klant de extra gegevens in de software.

 

Quick win 3: Scheid het bieden van inzicht en productadvies

Financieel inzicht staat aan de basis van het advies. Vaak combineren adviseurs inzicht en productadvies als dienstverlening in een proces. Hierdoor kunnen er uren weglekken als de klant alleen betaalt voor inzicht en niet voor het advies en het bijbehorende product. Andersom kan ook: van tevoren heeft een adviseur een vaste prijs afgesproken waarin de prijs voor inzicht en productadvies samengenomen zijn. Hierdoor betaalt de klant die alleen voor inzicht komt, een te hoge prijs. Het is vaak handiger om de propositie voor het bieden van inzicht en het bemiddelen te scheiden. In de eerste afspraak betaalt men alleen voor het inzicht en als er een oplossing bemiddeld moet worden, dan kan de adviseur dit daarna doen tegen een dan af te spreken tarief. Wel zo eerlijk! En de lagere prijsdrempel maakt de dienstverlening toegankelijk.

Actiepunt:

  • Maak een propositie waarin inzicht en productadvies losgekoppeld zijn

 

Stap 4 Maak afspraken over productoplossing en beheer (bv serviceabonnement)

Als de klant financieel inzicht heeft gekregen en weet hoe het ervoor staat, dan is het tijd om afspraken te maken over een eventuele productoplossing en het beheer hiervan. Dit is het perfecte moment om een serviceabonnement te introduceren. Je kunt kort uitleggen wat de klant hiervoor krijgt (financiële rust), de klant kan bellen met vragen en je kunt het inzicht gesprek elke drie jaar herhalen. Je bedient de klant goed en de kosten zijn dan gedekt bij vragen, ook als het product loopt.

Actiepunt:

  • Maak een propositie voor een serviceabonnement
Delen wordt gewaardeerd!Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin