Rick Tol: “Mensen zijn ongelofelijk verrast tijdens de gesprekken met FinRust!”

Tessa Berger mei 23, 2023 Algemeen 0

Veel Nederlanders hebben geen inzicht in hun eigen financiële situatie bij pensioen, overlijden en arbeidsongeschiktheid. De noodzaak om zelf actie te ondernemen op bovengenoemde gebieden groeit: de collectieve regelingen versoberen, de AOW-leeftijd stijgt en steeds meer Nederlanders zijn (zzp) ondernemer. Nederlanders ervaren hoge drempels om zelf online financieel inzicht te krijgen. Hoe helpen adviseurs klanten met financieel inzicht? En hoe zet je inzicht en advies centraal en niet het product? In de serie ‘FinRust Klantverhalen’ krijg je een kijkje in de keuken bij adviseurs die deze omslag gemaakt hebben. In dit verhaal komt Rick Tol van Mijn Bespaarspecialist aan het woord.

1. Kun je jezelf voorstellen?

In 1990 ben ik op mijn 21ste als adviseur begonnen bij Victoria Vesta. Ik ging destijds als adviseur bij de mensen thuis om de keukentafel zitten om financieel advies te geven, zo heb ik het vak geleerd. Eigenlijk was ik nog te jong om toegelaten te worden tot de opleiding, maar ik vermoed dat ze me vanwege mijn enthousiasme door hebben laten gaan. In 2000 ben ik ondernemer geworden en heb ik mijn eigen advieskantoor gestart. We gaven vooral hypotheekadvies en daarin bleven we wat hangen. De afgelopen jaren zagen we dat de markt zou veranderen en dat was voor ons de reden om onze advies horizon te verbreden. We zijn ons gaan richten op pensioencommunicatie. Niet zozeer vanwege de regeling, maar meer om transparant inzicht te kunnen bieden aan werknemers.

2. Hoe vul je pensioencommunicatie in?

Eigenlijk ben ik daar al mee begonnen toen ik ondernemer werd. Ik heb mezelf altijd al breed gepresenteerd door direct al een totaalbeeld te creëren. We krijgen allemaal individuele potjes door de nieuwe pensioenwet. Er komt een gigantische wens naar pensioeninzicht aan. Een vertrouwenspersoon voor werknemer en werkgever vinden we belangrijk. Geef die zorgplicht als werkgever uit handen aan onze vertrouwenspersoon. Bij ieder gesprek komt ook de partner aan tafel zitten om onder andere ook arbeidsongeschiktheid en overlijdensrisico door te nemen.

3. Hoe onderscheiden jullie je in de markt?

We helpen elk jaar ruim zevenhonderd personen bij hun belastingaangifte. Sinds kort nemen we bij alle klanten die bij ons op kantoor komen een halfuur extra tijd om met hen door FinRust te gaan. Je kunt de klant iets extra’s geven, want je hebt alle financiële gegevens al in beeld. Dat leverde ons leads op en wel drie of vier nieuwe klanten per dag. Mensen hebben echt behoefte aan fysiek financieel advies, persoonlijk, waarbij ze je echt kunnen aankijken.

Mijn Bespaarspecialist is de financiële huisarts van veel mensen. Ik heb me destijds afgevraagd waarom je naast een huisarts en tandarts geen financiële vertrouwens-persoon hebt. Dat zijn wij dus wel! Eens per twee of drie jaar hebben onze klanten een gesprek met hun financiële vertrouwenspersoon, afhankelijk van het service-contract. Dat sluit denk ik ook aan bij de financiële APK die jullie vandaag per mail gestuurd hebben. We willen mensen bewust met geld om laten gaan.

4. Hoe ziet jullie dienstverlening met FinRust eruit?

We werken met een groot scherm, waarop de klant alles kan zien. Samen zitten we aan tafel en kijken we naar de financiën op het scherm. De klant krijgt de mogelijkheid om brondata in te lezen en we merken dat zo’n 30 tot 40% dat ook echt doet. We werken ook samen met een administratiekantoor, waardoor we betaalbare administratie voor ZZP’ers kunnen bieden, in combinatie met ons pensioenadvies.

5. Wat merkte je toen je met FinRust aan de slag ging?

Het was ineens mogelijk om alles in Jip en Janneke taal uit te leggen. We gebruikten hiervoor andere programma’s die veel meer de diepte ingaan en waarbij je allerlei gegevens moest invoeren. FinRust maakt alles een stuk eenvoudiger en laat meteen zien wat je netto besteedbaar inkomen is en wat het wenselijke inkomen is. Dat is veel praktischer. Je moet het voor de klant niet te ingewikkeld maken! Zorg dat alles goed te volgen is. De rapportages zijn relatief beknopt en simpel, waardoor de klant het er nog eens bij pakt.  

6. Wat is voor jou het ‘FinRust-effect’? (Wat is voor jou de kracht van FinRust)

Eenvoudig en begrijpelijk adviseren. Je bouwt een band op met mensen. Ze hoeven niet zelf in een digitale omgeving van alles te plannen en doen. Ze doen dat samen met mij. Met FinRust kunnen we financieel inzicht tastbaar maken.

7. Heb je een leuk voorbeeld van een enthousiaste klant?

Mensen zijn ongelofelijk verrast tijdens de gesprekken met FinRust! Ze hebben geen enkel besef van wat ze opbouwen aan pensioen, welke risico’s ze lopen of hoe het geregeld is op het werk met arbeidsongeschiktheid of overlijdensrisico. Vrijwel alle kantoren van banken zijn verdwenen, mensen kunnen bijna nergens meer terecht voor financieel advies. Juist dat aan tafel zitten en bespreken, dat geeft energie! De klant wordt zich er bewust van dat er dingen geregeld moeten worden. De verbaasde gezichten en het vertrekken van een blije klant, dat is wat bij blijft. Je hebt een klant niet voor even, maar voor het leven! Het is voor mij een bevlogen hobby.

Download de toolkit “Financiële APK: zijn jouw klanten veilig onderweg?

* verplicht veld







Delen wordt gewaardeerd!Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin