Jürgen de Jong: “FinRust is flexibel in verandering, wat maakt dat de software ook mee verandert met ons als adviseurs”

Tessa Berger jun 12, 2023 Algemeen 0
1. Kun je jezelf voorstellen?

Zeker, ik ben op dit moment 47 jaar. Na mijn studie heb ik me eerst bezig gehouden met wielrennen. In 2004 ben ik in de financiële dienstverlening terecht gekomen. De eerste vijf jaar in loondienst en van 2009 tot 2020 heb ik mijn eigen financiële advieskantoor gehad, waar ik ook vooral financiële producten verkocht. Een soort KOK Advies, maar dan kleiner.

Wat ik heel graag wil, is mensenlevens veranderen en ik kwam tot het besef dat ik dat niet ging doen als ik door zou gaan met mijn financiële advieskantoor. Ik werkte namelijk vooral productgericht. Voor de consument die het financiële advies juist het meeste nodig had, was een adviesgesprek te duur. Toen ben ik gaan nadenken hoe ik dat anders kon aanvliegen. Uiteindelijk kwam het idee naar boven om dan via de werkgever financieel advies te geven, om alsnog die consumenten te bereiken die het advies het hardst nodig hebben. Samen met mijn oud-studiegenoot Jeroen ben ik Mister Brightside gestart. We focussen ons op financial life planning om zo consumenten financieel weer gezond te krijgen.

2. Hoe onderscheiden jullie je in de markt?

We richten ons op werkgevers om de consument te bereiken die financieel niet gezond zijn. Daarbij richten we ons op twee dingen:

1. We richten ons op ‘werkgeluk’, met als idee erachter dat je als werknemer pas echt gelukkig kunt zijn als je financieel gezond bent. Daarnaast ben je ook veel productiever en creatiever als je geen financiële stress ervaart.
2. We willen het verzuim zoveel mogelijk terugdringen.

Er is een onafhankelijk breed opgezet onderzoek geweest onder alle lagen van de bevolking (laag en hoog inkomen) en daaruit kwam naar voren dat maar liefst 60% van de consumenten financieel ongezond is. Er zijn ontzettend veel burn-outs en de grootste reden van een burn-out is financiële stress. We willen ook echt het taboe rondom financiële gezondheid weghalen en laten merken dat het belangrijk is om het bespreekbaar te maken als je financieel ongezond bent. Er zijn veel partijen die kunnen helpen, waaronder wij, maar dan moeten we het wel weten.

3. Wat maakt Mister Brightside tot een succes?

De werkgever betaalt bij ons voor een concreet plan waar ze morgen wat mee kunnen. We proberen alles zo praktisch en laagdrempelig mogelijk in te richten, zodat het niet achter in de la blijft liggen. Daarnaast willen we alles zo eenvoudig mogelijk houden, om te zorgen dat iedereen de financiële situatie goed begrijpt.  

Onze eerste sessie bij een bedrijf is altijd een bewustwordingssessie. Die sessie is het meest belangrijk, want daar komen mensen erachter hoe ze met hun geld omgaan. Je hoort dan wel opmerkingen van mensen die dan ineens weten hoe hun pensioen in elkaar zit of wat er geregeld is voor het geval ze arbeidsongeschikt raken. We hebben daarbij een voorbeeld van twee fictieve tweelingbroers: Spender en Saver. Zij hebben precies hetzelfde inkomen (en dezelfde vaste lasten) = weglaten, maar ze besteden hun vermogen inkomsten totaal verschillend. Je ziet dat dat wel veel mensen aan het denken zet en dat is mooi om te zien.

4. Jullie richten je op werkgevers. Hoe kom je in die markt aan klanten?

Heel veel acquisitie. Het heeft ons veel moeite en tijd gekost om alles op te bouwen en werkgevers zo ver te krijgen om met ons in zee te gaan. Het besef of de noodzaak is er bij de werkgever niet of nauwelijks, omdat de werkgever in de meeste gevallen niets van de financiële gezondheid van de werknemers weet. De Arboarts vraagt vrij in het begin al of er financiële zorgen zijn als er sprake is van een burn-out of overspannen zijn. Alleen wat er met de Arboarts wordt besproken, blijft geheim en kan niet met de werkgever worden gedeeld. Dat maakt alles wel een stuk lastiger. Daarom willen we ook zoveel mogelijk de financiële gezondheid bespreekbaar maken.

5. Waarom richten jullie je specifiek op financiële gezondheid en niet op bijv. pensioen?

We richten ons wel wat op pensioen, maar dat is inderdaad niet het belangrijkste voor ons. Vorig jaar hebben we ‘pensioen op z’n kop’ geïntroduceerd, waarbij we naar het pensioen kijken vanuit het individu. Dus niet een collectieve pensioenregeling vanuit de werkgever, maar echt kijken naar de persoonlijke situatie van de werknemer. Is er een partner, zijn er kinderen, etc. Dat doen we vaak bij de kleinere bedrijven.

6. Hoe zet je FinRust in bij jullie dienstverlening?

Na de bewustwordingssessie, de eerste sessie die we bij bedrijven doen, nodigen we elke werknemer uit voor een persoonlijke financiële foto. We sturen ze dan ook meteen een link om hun financiële gegevens aan te leveren. Dat werkt in de meeste gevallen heel goed. We leggen ze dan ook uit dat wij met die gegevens alles netjes kunnen voorbereiden, zodat we goed van start kunnen. Ons doel is om financiën bespreekbaar en eenvoudig uit te leggen en FinRust is daarvoor het beste programma. We gebruiken vooral de grafieken om alles duidelijk uit te leggen en zo min mogelijk cijfers. De grafieken laten heel duidelijk zien hoe iemand ervoor staat en wat er met het inkomen gebeurt als er iets verandert in het leven van de mensen.

7. Wat merkte je toen je met FinRust aan de slag ging?

Poe, dan moet ik echt even goed nadenken. Volgens mij ben ik er al vanaf het begin bij, dus dat is zeker zo’n zeven jaar geleden. Ik merkt meteen dat het programma heel gebruiksvriendelijk is, dus gebruiksgemak staat zeker voorop. Daarnaast is het programma ook heerlijk eenvoudig. Ik werkte, en werk nu nog steeds, met een ander programma, maar dat is veel uitgebreider. Je hoeft niet advies te geven tot drie cijfers achter de komma, en grote kans dat die cijfers volgend jaar al niet meer kloppen. Daarnaast ben ik heel blij met alle tools en koppelingen die FinRust biedt. Vooral de tool voor lijfrente is heel erg fijn.

8. Wat maakt Mister Brightside en FinRust tot een goede combinatie?

Om te beginnen denk ik dat we dezelfde visie hebben als Marco Kok: vooruitstrevend en vernieuwend. Daarnaast staat FinRust open voor alle ideeën die ik noem en vaak wordt er ook concreet iets gedaan met onze ideeën. FinRust is flexibel in verandering, wat maakt dat de software ook mee verandert met ons als adviseurs en dat werkt heel prettig. Jullie zijn ook geen gigantisch bedrijf waarbij je eerst door drie commissies heen moet voordat je idee besproken wordt. Dat vind ik een groot voordeel!

Delen wordt gewaardeerd!Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin