Ruud Noten: “We kunnen FinRust goed inzetten bij acquisitie voor nieuwe relaties”

Tessa Berger jan 31, 2024 Algemeen 0
  1. Kun je jezelf voorstellen?

Zeker, ik ben Ruud Noten en ik ben directielid bij Financieel Zeker. Mijn carrière ben ik begonnen bij de Rabobank en daar heb ik ook een lange tijd gewerkt. Een aantal jaar geleden ging ik naar Veldsink, waar ik twee jaar gewerkt heb. Nu werk ik alweer twee jaar bij Financieel Zeker.

  1. Hoe is de keuze voor FinRust tot stand gekomen?

Toen ik bij Veldsink werkte, kwam ik in aanraking met FinRust. Daar heb ik het programma via het concept van de financiële foto leren kennen. Door middel van de webinars en de video’s op de supportpagina kon ik FinRust vrij snel onder de knie krijgen. Mijn ervaring met FinRust is erg positief, waardoor ik deze software ook bij Financieel Zeker wilde introduceren.

Bij Financieel Zeker werd, en wordt nog steeds, een ander planningsprogramma gebruikt dat veel uitgebreider is. We waren op zoek naar een programma dat toegankelijk is voor de adviseur en begrijpelijk voor de klant. Naast FinRust hebben we ook naar andere planningsprogramma’s gekeken, maar die waren allemaal te uitgebreid in onze ogen.

Wat uiteindelijk de doorslag gaf, is dat we FinRust op twee gebieden kunnen gebruiken:

  • Het is een mooie tool om te gebruiken voor het onderhouden van bestaande relaties, waardoor we met behulp van FinRust echt toegevoegde waarde kunnen bieden.
  • Daarnaast kunnen we FinRust ook heel goed inzetten bij acquisitie voor nieuwe relaties

 

  1. Hoe hebben jullie FinRust geïntroduceerd bij de adviseurs?

We hebben een laagdrempelige en vrijblijvende bijeenkomst georganiseerd bij ons op kantoor. We hadden Marco Kok van FinRust uitgenodigd om over FinRust te vertellen en ook iemand van Scildon was aanwezig. Adviseurs die interesse hadden, kregen een trial voor FinRust en daarbij ook een introductietraining met een voorbeeldklant. We hebben de adviseurs niet zelf in dienst, maar we werken met ongeveer 120 franchisenemers, voornamelijk eenpitters. Hiervan gebruiken nu ongeveer 25 adviseurs FinRust, maar nog wel in beperkte mate.

 

  1. Hoe gaat de werkwijze van de adviseur veranderen door FinRust?

Onze adviseurs kwamen en komen nog steeds voornamelijk bij de mensen thuis. We vinden dat fysieke één op één-gesprekken erg belangrijk zijn. De meeste franchisenemers werken vanuit huis, dus is het ook een logische stap om naar de mensen thuis te gaan. Voor franchisenemers die net beginnen bij Financieel Zeker hebben we een hypotheek afspraakprogramma, waarbij we hypotheek afspraken inkopen voor adviseurs die net gestart zijn en nog niet veel connecties in hun portefeuille hebben.

Daarnaast hebben we nu ook een leven afspraakprogramma waarbij we afspraken inkopen buiten de hypotheekafspraken om, bijvoorbeeld gesprekken over eerder stoppen met werken. Dit afspraakprogramma (de nieuwe propositie “Geld voor Later”) hebben we voorzien van heel veel aantrekkelijke voordelen voor de adviseur, om ze te stimuleren om meer advies te geven buiten de hypotheekmarkt.

Het is onze bedoeling om de adviseurs die de ambitie hebben om verder te kijken dan hypotheekadvies over te halen om mee te doen aan onze nieuwe propositie. De adviseur moet wel echt toegewijd zijn om hiermee te beginnen.

De voordelen van onze nieuwe propositie zijn:

  • We vergoeden de startkosten;
  • De licentiekosten worden voor een groot deel door Financieel Zeker vergoed;
  • Adviseurs kunnen tegen een sterk gereduceerd tarief afspraken inkopen bij Financieel Zeker;
  • Als een afspraak leidt tot een opdracht, is de afspraak zelfs gratis;
  • Acht keer per jaar organiseren we een commerciële training bij ons op kantoor;
  • We organiseren een knoppentraining samen met Marco Kok van FinRust;
  • Resultaten delen we transparant met de adviseurs;
  • Benchmarking.

 

  1. Hoe ziet jullie klantenportefeuille eruit?

We zijn sinds een tijdje naast particulieren klanten ook bezig met zakelijke klanten, waarbij we alle medewerkers van een bedrijf financieel inzicht bieden. Daar halen we hele goede leads uit en het voordeel voor ons is dat het bedrijf de fee betaalt. Ook hierbij helpen we de adviseurs op weg om dergelijke klanten te vinden, in samenwerking met onze marketingafdeling die bijvoorbeeld flyers met logo maakt. Het komt ook voor dat een adviseur al zakelijke klanten in de portefeuille heeft. In deze werkwijze zien we veel kansen voor de toekomst.

 

  1. Waarom is FinRust voor Financieel Zeker van toegevoegde waarde?

We zien om ons heen dat de hypotheekmarkt aan het veranderen is. Ongeveer 80% van alle gesprekken door onze adviseurs zijn hypotheekgesprekken, maar wij zien ook mogelijkheden in financieel advies over onder andere pensioen. We willen adviseurs steunen in het zoeken naar adviesopdrachten buiten de hypotheekmarkt.

Bij hypotheekgesprekken ben je afhankelijk van een bank en heb je het proces niet zelf in de hand. Dat is nu met FinRust en onze nieuwe propositie “Geld voor Later” wel het geval. Daarnaast past deze methode ook bij onze missie en visie. Onder andere de brondata module van FinRust werkt erg prettig voor de adviseur.

Ons advies moet kwalitatief goed zijn en FinRust helpt ons om aan de standaarden te voldoen. Al onze adviezen worden gevalideerd, waardoor kwaliteit erg belangrijk is. De adviseur werkt één op één met een adviescoach die na het bekijken van het gegeven advies goedkeuring kan geven, waarna het product aangeboden kan worden.

De WFT-teksten staan standaard in FinRust, waardoor ook dat onderdeel veel makkelijker voor de adviseurs is geworden en ze veel tijd besparen. Met andere onderdelen van FinRust bespaart de adviseur veel tijd overigens, bijvoorbeeld met brondata.

 

  1. Hoe bevalt de samenwerking met FinRust tot nu toe?

Heel goed! Het zijn korte lijntjes qua communicatie, want vanuit FinRust wordt er snel gereageerd en de adviseur kan ook snel weer verder. Ik begreep ook dat de prijsstelling gaat veranderen, wat voor ons gunstig is. We gaan van betalen per dossier naar betalen voor een account, waardoor onze adviseurs ook niet meer beperkt worden in het aantal dossiers. En het scheelt een hoop administratie.

Delen wordt gewaardeerd!Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin