Zo maak je het verschil voor je klanten tijdens de Corona crisis

Robert-Jan Vugts apr 01, 2020 Algemeen 0

Veranderingen bij adviseur én klant

We hebben allemaal al weken te maken met de nieuwe werkelijkheid: zo veel mogelijk thuiswerken en sociaal afstand houden. Voor vrijwel alle sectoren en beroepen heeft dit grote gevolgen. Ook als financieel adviseur moet je opeens anders gaan werken. Hoe hou je toch contact met je klanten en je bedrijf op gang?

De eerste weken na de overheidsmaatregelen was het inrichten van de thuiswerkplekken en de bedrijfsprocessen essentieel. Gewoon zorgen dat vitale processen doorlopen en klanten bediend worden als dat nodig is. Wellicht herken je dat. Wij zien dat de meeste adviseurs dit nu op orde hebben, al blijft het even wennen natuurlijk!

Aan de andere kant zijn de gevolgen voor klanten ook aanzienlijk. Sommigen komen met hun bedrijf in zwaar weer of verliezen hun werk. Anderen lopen geen risico op baanverlies en werken (vanuit huis) door. Ondanks de grote onzekerheid, merken wij bij klanten dat een aantal dingen ook doorloopt; bv de wens om de hypotheek over te sluiten, de behoefte aan inzicht in de financiële situatie, inzicht in de verzekeringsgevolgen van veranderingen in de bedrijfsvoering.

In deze blog lees je hoe je in deze bijzondere periode klanten toch zou kunnen helpen, ook zonder ze te ontmoeten.

Richt advies op afstand in

Je kunt klanten nu natuurlijk van dienst zijn met telefoon, website en email. Naast deze communicatiemiddelen is het essentieel om contact te kunnen hebben via scherm delen en video. Met het delen van jouw scherm kijken de klant en jij naar hetzelfde en neem je de klant mee in jouw advies. De combinatie met video leidt tot meer inhoud aan het contact doordat je elkaars gezichtsuitdrukking en handelingen kunt zien.

Voor schermdelen en videobellen zijn meerdere al dan niet gratis oplossingen beschikbaar zoals Microsoft Teams, Google Hangouts, Zoom en Skype. Wij zijn zelf enthousiast gebruiker van Finly/Schermdelen.nl van Future of Finance. Dit is een betaalde oplossing met als grootste voordeel dat de klant niets hoeft te downloaden of installeren. Ook heeft de klant geen account nodig. Dit houdt drempels laag! Heb je hulp nodig bij het inrichten van dit proces? Wij hebben er veel ervaring mee en helpen je graag!

Geef jouw dienstverlening vorm

Denk na over wat je in deze periode klanten kunt en wilt bieden, hoe je de dienstverlening levert en welke prijs je rekent. Wellicht kun je bestaande dienstverlening eenvoudig omzetten naar dienstverlening op afstand. Maar aanpassen kan ook wenselijk zijn.

Kijk in jouw portefeuille en identificeer klanten waarop je actie kunt ondernemen. Bijvoorbeeld:

  • Activeer klanten om financieel inzicht te krijgen in deze onzekere tijd.
  • Klanten bij wie hypotheek (en relatie) onderhoud nodig is.
  • Klanten met een ORV voor wie je de dekking en premie kunt actualiseren.
  • Toets de actuele situatie van klanten met een AOV.
  • Ondernemers die bedrijfsvoering aanpassen met mogelijk verzekeringsgevolgen.
  • Etc.

Neem contact op met de klant

Benader de geselecteerde klanten, vraag hoe het gaat en of je ze kan helpen. Indien er ruimte is, geef aan wat je voor de klant zou kunnen doen. Voor adviseurs die gewend zijn dat het werk ‘vanzelf’ komt, kan dit een grote stap zijn. Ons advies: spring in het diepe en probeer het gewoon. Je zult merken dat klanten het waarderen! Mocht je hulp nodig hebben, neem dan contact met ons op. We helpen je graag!


Whitepaper: 5 Quick wins voor efficiënt financieel advies

In dit whitepaper leer je:

  • Hoe je het aantal vragen na een advies vermindert.
  • Hoe je optimaal met uitgaven omgaat.
  • Hoe je voorkomt dat er omzet weglekt
  • Hoe je optimaal gebruik maakt van data.
  • Hoe je continu verbeteren vastlegt in je organisatie.


Delen wordt gewaardeerd!Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin