Annemieke Westerveld: “Bij de hypotheekgesprekken met starters bied ik ze altijd een vermogensopbouw gesprek aan, een jaar na het hypotheekgesprek”

Tessa Berger nov 06, 2023 Algemeen 0

Kun je jezelf voorstellen?

Zeker, mijn carrière is inmiddels 27 jaar onderweg en in die jaren heb ik vooral bij banken gewerkt en ik ben nu zeven jaar franchisenemer bij Het HypotheekAdviesHuis. Wat ik merk is dat ik door de jaren heen veranderd ben als adviseur, wat betreft de aanpak van de gesprekken. Ik ben me de laatste jaren meer gaan richten op de financiële opvoeding van starters.

Het financieel opvoeden van starters, hoe is dat idee ontstaan?

Wat ik merk is dat starters zelf weinig tot niets weten van het afsluiten van een hypotheek, sparen voor de toekomst of hun pensioen. Ze geven jou het vertrouwen om hen te helpen met hun hypotheek. Ik wil ze helpen met inzicht in hun financiële huishoudboekje en vervolgens stimuleren om bijvoorbeeld minimaal € 200 per maand te sparen voor de langere termijn. Zelf had ik graag gewild dat ik dat eerder gedaan had, dus ik wil dat de jongere generatie graag wel meegeven.

Wat ik ook belangrijk vind, is om een band op te bouwen met een klant. Het liefst zou ik twintig jaar dezelfde klant om tafel hebben. Ook speelt het zeker mee dat we nu FinRust gebruiken, dus we kúnnen nu ook heel duidelijk en overzichtelijk financieel advies geven wat gericht is op de toekomst.

 

Wat een originele manier om zo je klanten te begeleiden. Wat zorgt ervoor dat je FinRust hier goed voor kunt gebruiken?

Bij de hypotheekgesprekken met mijn klanten bied ik ze altijd een vermogensopbouw gesprek aan, een jaar na het hypotheekgesprek. Dan laat ik ze zien hoe ze kunnen sparen, beleggen en hun pensioen kunnen opbouwen. Daar is FinRust heel geschikt voor, omdat we onder andere met de rode lijn heel duidelijk het NBI voor de toekomst kunnen zien. Daarnaast kijken we ook naar de vijf beleggingsprofielen en laat ik de klant zien dat je met defensief of offensief beleggen uiteindelijk wel ongeveer hetzelfde bedrag bij elkaar krijgt. Bij offensiever beleggen loop je wel het risico dat je meer krijgt. Dus wat is dan het risico van beleggen? Dat werkt natuurlijk alleen bij een lange beleggingshorizon, maar als het goed is, hebben de starters van nu nog zeker twintig tot dertig jaar voor zich om te beleggen.

We zijn er daarnaast ook over aan het nadenken om de Inzichttool standaard te gebruiken bij onze gesprekken met starters. Daarmee willen we ze duidelijk laten zien hoe ze ervoor staan als ze met pensioen zouden gaan. Als ik zie dat het inkomen vanaf pensioen bijvoorbeeld € 1.000 lager is, vraag ik ze wat er gebeurt als ze morgen ineens € 1.000 minder zouden krijgen, om wat voor reden dan ook. Hoe lossen ze dat dan op? Dat brengt een pensioentekort dichterbij. We zijn alleen nog wel aan het uitzoeken hoe we optimaal gebruik kunnen maken van de Inzichttool, maar ik geloof wel dat het voor ons zeker van toegevoegde waarde kan zijn.

 

Wat zorgt ervoor dat jullie klanten blijven terugkomen?

We hebben er speciaal iemand voor in dienst die zich focust op actief klantbeheer. Daar zien we echt meerwaarde in. We hebben ook een hele klantreis uitgewerkt en laten zo regelmatig van ons horen. Minstens eens per 3 jaar wordt elke klant door ons gebeld. Dat levert niet altijd direct een nieuwe afspraak op maar vaak komen klanten dan enkele maanden later toch terug. Wij proberen op die manier in beeld te blijven bij onze klanten.

 

Wat is voor jou de grootste uitdaging als adviseur?

Vooral om de jongere generatie aan het denken te zetten over de toekomst. Het gesprek over pensioen is nu nog een ‘ver van mijn bedshow’, maar ik wil ze laten zien dat ze nu al een verschil kunnen maken waar ze later de vruchten van kunnen plukken. Ik vraag ze dan: “Heb je al inzicht in je financiële plaatje in de toekomst? Kun je het sparen echt laten zitten, of moet je nu al aan de slag?” en dan lopen we samen met FinRust door de financiële situatie voor de toekomst.

 

Hoe zie je de toekomst voor je als financieel adviseur?

Ik vermoed dat de hypotheekmarkt wel door blijft sudderen, waardoor we altijd wel hypotheekgesprekken zullen hebben. Er blijven mensen woningen kopen of verbouwen en er blijven mensen scheiden die vervolgens een eigen huis zoeken. Ik denk wel dat het belangrijk is om er iets anders naast te hebben. Daarom zijn we nu ook zo bezig met de vermogensopbouw gesprekken en de financiële opvoeding van starters.

Wat ik ook hoop, is dat de overheid een rol gaat spelen in het ‘wakker schudden’ van de starters om nou eens naar hun financiële toekomst te kijken. Bij veel mensen merk ik nog steeds dat ze ervan uitgaan dat, als ze een pensioenregeling bij de werkgever hebben, dat hun pensioen dan gedekt is. Maar wat ze niet weten, is dat er vaak een gat zit tussen het inkomen wat ze later willen hebben en het pensioen wat ze daadwerkelijk uitgekeerd krijgen. De uitdaging is dat het net zo normaal wordt om financieel advies te vragen bij je nieuwe baan als om hypotheekadvies te vragen als je een huis hebt gekocht. Plus dat mensen het normaler gaan vinden om de kosten hiervoor te betalen.

 

Delen wordt gewaardeerd!Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin